Intern meldpunt grensoverschrijdend gedrag

Arteveldehogeschool wil een stimulerende en veilige leer- en werkomgeving bieden waar iedereen zich kan ontplooien en waar er geen plaats is voor grensoverschrijdend gedrag. We willen dergelijk gedrag dan ook zoveel mogelijk voorkomen maar als het zich toch voordoet, willen we dit op een professionele en adequate manier aanpakken.

zwart-wit foto van een vrouw met een uitgestrekte hand voor haar gezicht

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Grensoverschrijdend gedrag is gedrag dat persoonlijke of algemeen geldende waarden en normen schendt, grenzen overschrijdt en schade toebrengt of dreigt toe te brengen. Het kan gaan om verbale of fysieke agressie, pesterijen, ongewenst seksueel gedrag of discriminatie bijvoorbeeld omwille van ras, leeftijd, of gender. Ook machtsmisbruik is een vorm van grensoverschrijdend gedrag.

Grensoverschrijdend gedrag melden

Je kan als student of medewerker grensoverschrijdend gedrag melden bij het Intern Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag. De vertrouwenspersoon zal jouw melding behandelen, heeft beroepsgeheim en werkt onafhankelijk. Ze geeft jou informatie, bekijkt welke ondersteuning je nodig hebt en welke stappen er verder kunnen gezet worden.

Verloop van een melding van grensoverschrijdend gedrag

Gesprek

Jouw melding van grensoverschrijdend gedrag komt enkel bij de vertrouwenspersoon terecht. Na de melding neemt de vertrouwenspersoon contact met je op om een afspraak vast te leggen voor een gesprek en dit binnen de tien kalenderdagen. Dit gesprek kan op één van de campussen van de hogeschool doorgaan of online via Teams.

Mogelijke stappen

Tijdens dit gesprek wordt er naar jou geluisterd, word je ondersteund en wordt er besproken welke stappen jij verder wenst te zetten. Je kan ervoor kiezen om enkel het grensoverschrijdend gedrag te melden zondermeer. Het probleem kan ook door de vertrouwenspersoon bij een andere persoon aangekaart worden, al dan niet anoniem, bijvoorbeeld bij het opleidingshoofd of bij een leidinggevende.

De persoon waarover de melding van grensoverschrijdend gedrag gaat, kan ook aangesproken worden door de vertrouwenspersoon. Het is ook mogelijk om een bemiddeling op te starten tussen jou en de persoon waarover de melding gaat. Je kan ook doorverwezen worden voor passende ondersteuning of begeleiding.

Tuchtinstantie

De tuchtinstantie kan op de hoogte gesteld worden bij een situatie die een acuut risico inhoudt voor studenten of medewerkers, of als er al meerdere meldingen over dezelfde persoon zijn. De informatie die naar de tuchtinstantie gaat, kan anoniem zijn. Jouw naam hoeft dus niet doorgegeven worden. De tuchtinstantie kan ordemaatregelen en/of tuchtsancties nemen tegenover de betrokken persoon.

Centraal register

Alle meldingen, zowel van studenten als van personeel, worden in een Centraal Register opgenomen. Als je dit wenst kan dit anoniem gebeuren. In dat register wordt een gedateerde omschrijving van de feiten opgenomen evenals de naam van de persoon waarover de melding gaat. De vertrouwenspersoon heeft toegang tot dit register, net als de algemeen directeur. De gegevens uit het centraal register worden 10 jaar bijgehouden.

En daarna?

Afhankelijk van welke stappen er gezet zijn op jouw vraag, kunnen er verdere gesprekken plaatsvinden, kan de tuchtinstantie de feiten onderzoeken of kan jij de gepaste ondersteuning krijgen. Een melding van grensoverschrijdend gedrag is dus maatwerk waar jij de regie hebt en waarbij je ondersteund wordt door experten.

Heb je verdere vragen, dan kan je steeds in alle vertrouwelijkheid de vertrouwenspersoon Griet Pennewaert contacteren via haar emailadres griet.pennewaert@arteveldehs.be.