Van veld tot vork: onderzoek met vijf peul- en eiwitgewassen levert veelbelovende resultaten

Twee jaar intensief onderzoek, onder meer aan Arteveldehogeschool, heeft aangetoond welke peul- en eiwitgewassen het meeste potentieel hebben om in Vlaanderen geteeld en verkocht te worden. Het gaat om de kikkererwt, de gele erwt en soja. Tijdens het event Easy Peasy kwam Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (CD&V) samen met groentekok Frank Fol de resultaten ontdekken op Campus Kantienberg.

Jo Brouns Frank Fol Easy Peasy KIKET Arteveldehogeschool Gent Campus Kantienberg

De Vlaamse eiwitstrategie wil het aandeel dierlijke eiwitten op ons bord, vooral afkomstig van vlees, drastisch naar beneden. Het percentage plantaardige eiwitten, uit onder andere peulvruchten, moet dan weer naar boven.

De voorbije 2 jaar hebben 43 partners - kennisinstellingen, landbouwers en bedrijven - intensief samengewerkt rond 5 eiwitgewassen: de kikkererwt, de gele erwt, soja, de rode nierboon en edamame. Bedoeling was om na te gaan of die gewassen rendabel in Vlaanderen geteeld kunnen worden en of de consument ze lust.

Naar een inclusief verdienmodel

De gewassen werden op proefvelden en bij landbouwers geteeld. Drie daarvan, met name de kikkererwt, de gele erwt en soja, leverden veelbelovende resultaten op. Via kant-en-klare producten raakten ze zelfs tot in de supermarkt, met positieve smaak- en marktbeoordelingen van de consument.

Voor het onderzoek rond de Vlaamse kikkererwt, KIKET, zat Arteveldehogeschool in de cockpit. "Uit een online bevraging bleek dat consumenten bereid zijn om de lokaal geteelde kikkererwt te kopen, zolang de smaak goed is", zegt onderzoeker Elena Lievens. "De kostprijs ligt wel nog beduidend hoger dan de huidige wereldmarktprijs."

En er zijn nog obstakels die overwonnen moeten worden. Opbrengststabiliteit is er een van, volgens landbouwer Thomas Truyen. "De teelt is nog risicovol en het areaal te beperkt om van dezelfde schaalvoordelen te genieten als telers in het buitenland", zegt ook Elena Lievens. "Bovendien is er nog werk aan de winkel om een inclusief verdienmodel te creëren met risicospreiding tussen de ketenactoren."

Ook studenten betrokken

Om de hoopgevende resultaten kracht bij te zetten, nodigden de partners Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (CD&V) en groentekok Frank Fol uit op de interactieve studiedag Easy Peasy op Campus Kantienberg. De minister maakte er hummus van rode biet, munt en de in Vlaanderen geteelde kikkererwt.

Studenten van Arteveldehogeschool werkten ook mee aan het onderzoeksproject. Zo deden ze mee aan marktonderzoeken en smaaktests en ontwierpen ze visuals.

De onderzoekspartners zijn Arteveldehogeschool, ILVO, INAGRO, Flanders’ Food, KULeuven, PCG, HOGENT, Vives, UCLL en Brugs Foodlab vzw. De betrokken landbouwers, stakeholderorganisaties en verwerkings- of retailbedrijven zijn PHAE, Peas and Beans, Ekoto, Biograno, Willy Vanderlinden, Marc Mingneau, Johnny Versonne, Dirk Claessens, Didier Heyse, Marc Van Coppernolle, Deldiche, Greenyard, Abinda, Rikolto, Delhaize, Colruyt,  Biograno, La Vie est Belle, Boerenbond, Bond Beter Leefmilieu, Cosucra, De hobbit, Greenway, Casibeans, Kopje Zwam, stad Brugge en de Republiek. Verschillende onderzoeksprojecten werden gesubsidieerd vanuit het Agentschap Landbouw en Zeevisserij.