Week van de Meertaligheid zet rijkdom aan talen en culturen in de verf

De diversiteit in het hoger onderwijs neemt toe, en Arteveldehogeschool wil het studiesucces van iedereen ondersteunen. Met de Week van de Meertaligheid, van 26 februari tot 1 maart, wil de hogeschool andere culturen en talen in de kijker zetten. "Elke taal is een troef", zegt beleidsmedewerker Eva Vandemeulebroucke.

Campusbeeld Arteveldehogeschool Gent

"Samen spreken de studenten van Arteveldehogeschool meer dan 100 verschillende talen", zegt Eva Vandemeulebroucke, beleidsmedewerker taal. "Voor heel wat studenten, die thuis een andere of meerdere talen gebruiken, is het ook een deel van wie ze zijn, van hun identiteit. En dat aspect willen we waarderen. Want elke taal die je extra kent of leert, geeft je nieuwe kansen, zeker in het werkveld. Toch ervaren heel wat studenten dat niet zo tijdens hun opleiding. Om die kracht en meerwaarde te benadrukken, organiseert Arteveldehogeschool al acht jaar de 'Week van de Meertaligheid'."

Met de week wil Arteveldehogeschool hardnekkige misverstanden over meer- en anderstaligheid ontkrachten. "Zonder daarbij de uitdagingen uit de weg te gaan, want die zijn er ook", zegt Pieterjan Bonne, beleidsmedewerker taal. "Alleen zijn ze niet zo homogeen als gedacht. Niet alle meertalige studenten ervaren taalproblemen en als er wel taalnoden zijn, zijn die zo divers als de groep zelf."

Via een positieve insteek wil de hogeschool naast de kracht van meertaligheid haar ruime ondersteuningsaanbod rond taal en didactiek in de kijker zetten. Studenten en medewerkers schotelen een gevarieerd programma voor. Zo nemen Oekraïense studenten en een Chinese docent je op sleeptouw in hun moedertaal en cultuur. Er zijn sessies rond kwaliteitsvol lesgeven aan een divers publiek en lesgeven in andere talen. Tot slot staan er wetenschappelijk onderbouwde sessies op het programma over de vooroordelen en misverstanden over meertaligheid en inclusie.

Samen spreken de studenten van Arteveldehogeschool meer dan 100 talen
Eva Vandemeulebroucke
Beleidsmedewerker taal bij de dienst Onderwijs en Begeleiding

Uit een jaarlijkse meting blijkt dat 1 op de 6 studenten aan Arteveldehogeschool meertalig is. Ook heeft 1 op de 5 studenten een migratieachtergrond, een verdriedubbeling in de voorbije tien jaar. Die stijging brengt niet alleen uitdagingen met zich mee voor het hoger onderwijs, maar ook kansen. Die belicht dr. Steven Delarue van het Onderwijscentrum Gent tijdens een sessie die toegankelijk is voor het brede publiek. Hij gaat na wat meertaligheid voor studenten en docenten impliceert, hoe docenten die in hun les kunnen integreren en hoe je die meertaligheid benut.

Ook openbaar: een sessie ‘Oekraïens voor beginners’. Alina Bukhtiarova en Liubov Chernykh, studenten International Business Management met Oekraïense roots, dompelen je onder in hun taal en cultuur.

Meertaligheid in het expertisenetwerk Onderwijs

Ook het expertisenetwerk Onderwijs gaat met meer- en anderstaligheid aan de slag. Tijdens de International Days, op woensdag 28 en donderdag 29 februari, ontvangen meer dan 1.000 studenten uit alle lerarenopleidingen van Arteveldehogeschool ruim 30 buitenlandse gastsprekers. Op het programma staan onder meer lezingen over het belang van meertaligheid en de thuistaal in het onderwijs.

Taalcharter