Het project ‘Onwijs Onderwijs’ verzoent inclusie en kwalitatief onderwijs in basisscholen. Maar welke impact heeft dit project? Kunnen leerlingen er voluit inclusief leren? Voelen hun leerkrachten zich bekwamer? Dat zoeken we uit in dit impactonderzoek.
Hoe kan een krachtige leeromgeving in de klas tegemoetkomen aan de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling en de ondersteuningsbehoeften van onderwijsprofessionals?
Vanuit dit praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek is er een behoeftegerichte traint-the-trainer uitgewerkt met een focus op de individuele en collective teachers efficacy.
Sinds 1 september 2018 is het Decreet Leerlingenbegeleiding van kracht. Met dit decreet wil de Vlaamse regering de rollen en taken tussen school, CLB en pedagogische begeleiding verscherpen en de werking van de leerlingbegeleiding optimaliseren. De leerlingbegeleider is de spilfiguur op vlak van zorg in een school. Naast zijn cruciale rol in het zorgbeleid, fungeert hij als ankerpunt ifv alle complexe relaties tussen alle betrokken actoren.
Om genderbewust denken en handelen te stimuleren bij schoolteams, teams binnen de opvang van baby’s en peuters, en de buitenschoolse opvang, ontwikkelen we in het kader van dit tweejarige project een ondersteuningstraject voor begeleiders in de opvang en leerkrachten/schoolteams.
Kwalitatief onderzoek naar de impact van UDL op het welbevinden, het inzicht in de leerstof en de leerresultaten van leerlingen uit het lager onderwijs en op het functioneren van de leerkracht.
Leerkrachten zijn zoekende naar manieren om zo veel mogelijk leerlingen tot leren te brengen.Onderzoek toont aan dat het betrekken van leerlingen bij het eigen leerproces, alsook het inspelen op verschillen, werkt.