Hoe kunnen we de motorische competentie en risicocompetentie van peuters ondersteunen? We brengen eerst hun actuele ontwikkeling in kaart. Dan cocreëren we samen met het werkveld en beleid initiatieven om peuters in de kinderopvang en thuis te ondersteunen.
Het Erasmus+ project I CO-COPE wil kennis creëren over hoe samenwerkingsprocessen transparanter en effectiever gemaakt kunnen worden om ervoor te zorgen dat ieders stem gehoord wordt, ook die van de leerlingen zelf.
Dit project is één van de 5 geselecteerde projecten van de Vlaamse projectoproep ‘Samen de ruimte verbeelden’ van het Departement Omgeving met als doel Vlaamse burgers te sensibiliseren over en hen te betrekken bij ruimtelijke uitdagingen in Vlaanderen.
Dit onderzoeksproject verwerft inzichten over de impact van teamteaching op leerlingen en leerkrachten waarbij we verder gaan dan percepties. Aansluitend ontwikkelen we verschillende valorisatieproducten zoals een lerend netwerk, een kennisplatform, een professionaliseringstraject en een white paper.
Het project ‘Onwijs Onderwijs’ verzoent inclusie en kwalitatief onderwijs in basisscholen. Maar welke impact heeft dit project? Kunnen leerlingen er voluit inclusief leren? Voelen hun leerkrachten zich bekwamer? Dat zoeken we uit in dit impactonderzoek.
In het onderzoeksproject Family Solidarity 2.0 ontwikkelt Arteveldehogeschool richtlijnen om als organisatie een meer inclusief gezinsbeleid te hanteren.
Met Waddist Local ontwikkelen we een aanpak op maat van organisaties en lokale besturen waarbij lokale besturen antwoorden op maat van hun gemeente of stad krijgen. We bereiden daarnaast de internationale uitrol van Waddist en Teacher Tapp voor.
Dit internationaal project gaat over impliciete en cognitieve vooroordelen (cognitive biases). Voor de bewustwording hiervan ontwikkelen we DBias-strategieën en direct inzetbaar materiaal voor onderwijs en daarbuiten.
Kleine Kinderen Grote Kansen is een Vlaanderenbreed netwerk van alle lerarenopleidingen kleuter- en lager onderwijs. Onze doelstelling? Samen naar meer sociale gelijkheid.
Buurtmakers gaat met jongeren in een kwetsbare situatie aan de slag om een nood aan te pakken in hun buurt. We zetten hierbij STEM-vaardigheden in om te werken aan een circulaire economie.