Iedereen leraar! Ontdek de educatieve bacheloropleidingen binnen Onderwijs van Arteveldehogeschool tijdens de online SID-in

Onderwijs

De SID-in studiebeurzen gaan dit jaar opnieuw online door. Als laatstejaarsstudent secundair onderwijs moet je dus virtueel een antwoord zoeken op die ene superbelangrijke vraag: wat ga ik volgend jaar studeren? Kriebelt het bij jou om de stap naar het onderwijs te zetten? Sofie Landuyt, directeur van het interessegebied Onderwijs van Arteveldehogeschool, vertelt je alles wat je moet weten over de lerarenopleidingen.

Zorgleraar

SID-in staat voor studie-informatiedagen. Alle Vlaamse universiteiten en hogescholen, waaronder Arteveldehogeschool, stellen tijdens die infodagen hun opleidingen voor aan duizenden laatstejaarsstudenten middelbaar onderwijs. Normaal gaan de SID-ins door in vijf Vlaamse provinciesteden (Gent, Leuven, Kortrijk, Antwerpen en Genk), maar door de aanhoudende coronacrisis is er net als vorig jaar geen fysieke, maar een virtuele beurs.

Vragen stellen aan docenten

Hoe je je als student zo goed mogelijk voorbereidt om de juiste info te pakken te krijgen? Maak vooraf al een lijst met alle opleidingen waar je meer over wil weten.

Op sidin.onderwijskiezer.be staan nu al heel wat tips en tricks die je helpen met je voorbereiding. Op de dag van de SID-in ga je naar dezelfde website – die zal er dan een beetje anders uitzien -, en vervolgens zoek je je weg naar het aanbod van de hogeschool of universiteit waar je wil studeren. Selecteer je een opleiding van Arteveldehogeschool, dan kan je net zoals tijdens een fysieke SID-in naar een korte presentatie kijken, of de brochure downloaden of je inschrijven voor open lessen. Via videochat mag je ook vragen stellen aan docenten. Je moet trouwens je camera niet aanzetten als je dat liever niet doet.

Leraar = het mooiste beroep ter wereld

Het mooiste aan leraar zijn, is dat je kinderen ziet evolueren. Dat geeft zoveel voldoening!
Ik vind het fantastisch om mee te gaan in de denkwereld van mijn leerlingen, te zien hoe ze zich gedragen en natuurlijk om deel uit te maken van hun ontwikkeling.

Deze quotes van onze alumni zeggen genoeg: ondanks het snel veranderende landschap binnen onderwijs is en blijft leraar zijn het mooiste beroep ter wereld.

Als ondersteunende en begeleidende partner staat Arteveldehogeschool klaar om jou de vaardigheden aan te leren die je als leraar nodig hebt. Onze belangrijkste bekommernis? Ervoor zorgen dat jij als leerkracht kan focussen op het belangrijkste aspect van de job: leerlingen klaarstomen voor de wereld van morgen.
Sofie Landuyt
Directeur domein Onderwijs

Word jij student aan Arteveldehogeschool?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief voor toekomstige studenten.

Wat leer je in de lerarenopleiding?

Geloof jij in de groeimogelijkheden van ieder persoon? Ben je creatief en expressief? Spreek je bovendien graag voor een groep? Dan ben jij misschien wel een leraar in spe. "Tijdens de SID-ins kom je meer te weten over onze studierichtingen Educatieve Bachelor KleuteronderwijsEducatieve Bachelor Lager Onderwijs en Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs," zegt Landuyt. "We bieden jou informatie over wat je zal leren, hoe de opleiding eruit ziet en welke competenties je zal verwerven. Kortom: zeker de moeite waard om eens te luisteren."

Werk en studie combineren

Een vraag die we soms horen tijdens de SID-ins: is het ook mogelijk om een lerarenopleiding te combineren met bijvoorbeeld een deeltijdse job of een gezin? Landuyt legt uit: "Dat kan zeker, en dat in alle lerarenopleidingen. We hebben een aantal trajecten op maat, waarbij je de opleiding bijvoorbeeld iets langer spreidt of een aangepast traject volgt. Ook interessant om te weten is dat je onder bepaalde voorwaarden in aanmerking kan komen voor ondersteuning van de VDAB. Leraar lager onderwijs is immer een knelpuntberoep, en ook in het secundair onderwijs zijn er heel wat knelpuntvakken. Heb je daar vragen over, dan kan je die zeker ook stellen tijdens de SID-in."

Heb je reeds een bachelordiploma en/of een aantal jaar ervaring op zak en wil je graag leraar worden? Bekijk dan zeker ook onze studierichtingen Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs of Educatief Graduaat Secundair Onderwijs.

Kies wijs! Onze handige checklist helpt je om de juiste studiekeuze te maken.

Snuister in de brochures van Arteveldehogeschool-opleidingen die jou interesseren.