Toolbox en workshop

De toolbox is het resultaat van praktijkgericht onderzoek dat werd uitgevoerd in 2017-2019 (in samenwerking met 4 scholen). Op deze pagina vind je allerhande materiaal om een idee te geven van de opbouw en mogelijkheden van de toolbox. Onderaan deze pagina vind je een formulier indien je interesse hebt meer te weten. Er is ook een workshop gepland.

Meer info:  https://www.arteveldehogeschool.be/opleidingen/bijscholingen-en-studiedagen/inspraak-en-motivatie-de-klas

De metafoor die werd gebruikt voor "Participatie in de Klas" is een "Par.k" met alle tools (geordend in zones en parameters) en met bankjes overal verspreid in het par.k.  

 
 

Je komt het par.k binnen door jezelf in te schatten met een specifieke klasgroep voor ogen.

Klik op de afbeelding hiernaast en open de excel. 

Deze excel bevat een zelftest, de resultaten, een leerlingenversie en de resultaten, extra materiaal. Vanuit de excel klik je door op de acties en/of tools die je nodig hebt.

Uit de inschatting kan blijken dat er acties nodig zijn om meer betrokkenheid, dan wel structuur te bieden. Op basis van de theoretische kaders van de gebruikte test (Belmont, 1992) en de zelf-determinatietheorie (Vansteenkiste, 2014) werden telkens 10 concrete acties uitgewerkt die inspirerend kunnen zijn om de betrokkenheid en/of structuur te verhogen. 

 

Op moment dat de betrokkenheid en structuur voldoende scoort, is er een beslissingsboom om als leerkracht een keuze te maken uit de beschikbare tools. Er zijn 3 zones: leerklimaat, feedback en leefklimaat. Alle tools zijn geordend op basis van een aantal criteria: gebruiksvriendelijkheid, makkelijk toe te passen, mate van sturing leerkracht. Op die manier kan elke leerkracht beslissen welke tool zal worden toegepast én werd een antwoord geformuleerd op de vraag van leerkrachten om de toolbox heel erg makkelijk toepasbaar te maken. 

Elke leerkracht kan zelf beslissen waar hij/zij op zal inzetten: leerklimaat, feedback of leefklimaat. Daarenboven kan een leerlijn ontwikkeld worden op basis van de competentie van de leerlingen.  

 
 
 

Tot slot, om de gebruiksvriendelijkheid nog te vergroten, werden 3 parameters weerhouden op basis van de feedback van de deelnemende leerkachten: tijd (hoelang de geselecteerde tool duurt), sturing (eerder leerkracht-, dan wel leerlinggestuurd) en klasschikking (voor sommige tools is een aanpassing van de klaslokaal nodig).

Tijdsduur

 

Sturing

 

Klasschikking

 
 
 

De "lounge" verdient een aparte vermelding. Deze ruimte kwam er op basis van de leerkrachtenbevraging en feedback van de deelnemende leerkrachten.

Hier worden mogelijkheden aangeboden om tot collegiaal overleg en steun te komen, maar ook na te denken over een teamaanpak in een klas. 

Tevens is het de ruimte van waar een schoolbeleid kan vertrekken waarbij nagedacht wordt over hoe participatie in de klas kan worden geïntegreerd in de visie.  

Heb je interesse in het project?

Klik dan op de afbeelding hiernaast en vul het formulier in!