Betrokkenheid bij assessment: élke leerling doet ertoe!
Leerkrachten zijn zoekende naar manieren om zo veel mogelijk leerlingen tot leren te brengen.Onderzoek toont aan dat het betrekken van leerlingen bij het eigen leerproces, alsook het inspelen op verschillen, werkt. De betekenis van de term ‘assessment’ vatten we in de InspiLeertool breder op dan de term ‘evaluatie’. Assessment omvat het verzamelen van informatie over het leerproces van de leerling. Hiermee wordt zowel het vaststellen van, het in kaart brengen van, het terugkoppelen van als het beoordelen van het leerproces en –resultaat van de leerling bedoeld.
Hierover bestaan al heel wat bronnen in de literatuur, maar de transfer naar de concrete onderwijspraktijk is niet evident. De InspiLeertool wil hierop inspelen door te vertrekken vanuit scholen en leerkrachten, die reeds vergevorderd zijn in het betrekken van élke leerling bij het eigen leerproces en de evaluatie. Op basis van interviews met deze leerkrachten en beleidsmedewerkers van deze scholen, werden inspirerende praktijken en documenten in kaart gebracht. Deze vormden de basis voor de ontwikkeling van de InspiLeertool.
Bij het verzamelen van de inspirerende praktijken, werd gefocust op de derde graad lager onderwijs en de eerste graad secundair onderwijs. Het doorbreken van de scheiding tussen lager en secundair onderwijs was een bewuste keuze en kwam voort vanuit de overtuiging dat beide contexten elkaar (meer) kunnen bevruchten. De InspiLeertool vertrekt dus vanuit bovenstaande contexten, maar kan uiteraard ook andere niveaus van het onderwijs inspireren.
Onderzoeksrealisaties en -publicaties
Artikel
Evalueren in diversiteit: over het maximaliseren van leerkansen bij élke leerling.
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.