Mediatheken

Welkom in onze vijf mediatheken

Laat je inspireren door gevarieerde collecties: vakliteratuur, (online) kranten en tijdschriften, databanken, handboeken voor de leraar, fictie voor alle leeftijden, educatief spelmateriaal op maat van een opleiding en meer. Kom bij ons studeren, samenwerken, informatie opzoeken en neem een kijkje op de activiteitenkalender om een leerrijke infosessie mee te pikken.

Mediatheken

Dienstverlening

Waarmee kan de mediatheek je helpen?

We ondersteunen je graag in je zoektocht naar relevante informatie, zowel ter plaatse op de vijf locaties als via het mediatheekportaal.

Je kan bij de mediatheken:

• Materiaal raadplegen en ontlenen, ook als externe gebruiker.

• Individueel of in groep werken
    > Opgelet: reserveer voor groepswerk een lokaal via Rezervejo

• In stilte studeren tijdens de blokperiodes.

• Elkaar ontmoeten in gezellige zithoeken.

• Infosessies op maat volgen.

• Printen, scannen en kopiëren.

Het mediatheekportaal is je toegangspoort tot onze volledige fysieke en digitale collectie, de databanken en de spelwijzer.

Mediatheek campus Sint-Amandsberg

Fysieke collectie

De meeste materialen in onze fysieke collectie leen je uit met je studenten- of personeelskaart, of met je identiteitskaart (externe gebruikers).

Wat vind je in de mediatheken?

• Boeken (fictie en non-fictie).

• Onderwijsmethodes voor de leraar.

• Educatief spelmateriaal* en biomedische modellen.

• Bachelorproeven.

• Laptops, tablets, headsets, etc...
    > Opgelet: reserveer dit materiaal vooraf via Rezervejo

• Vakbladen, tijdschriften, kranten en cursussen kan je ter plaatse inkijken maar niet uitlenen.

Specifieke uitleeninformatie per mediatheek vind je via de FAQ op het mediatheekportaal.

Educatief spelmateriaal

Neem een kijkje op onze Spelwijzer en kies een geschikt spel voor je stage, lesopdracht, coachingsgesprek of voor eigen gebruik. Verfijn op thema, soort spel, taal en doelgroep.

Of boek een vorming op maat ter inspiratie.

Digitale collectie

Het mediatheekportaal geeft je niet enkel toegang tot onze fysieke collectie, maar ook tot een uitgebreide digitale mediatheek. Tip: meld je als Arteveldestudent of -medewerker steeds aan om de logingegevens te zien.

• Doorzoek via EDS de grootste en belangrijkste databanken zoals SpringerLink, Elsevier Science, CINAHL, MEDLINE, Academic Search, Communication Source en ERIC. Je vindt er wetenschappelijke artikels, e-boeken, video’s en veel meer. Daarnaast kan je vakspecifieke databanken doorzoeken via de ‘Digitale collectie’.

• Naast databanken raadpleeg je in onze 'Digitale collectie' recente artikels of het archief van online kranten en tijdschriften via de persdatabanken Belgapress en Nexis Uni. Je doorzoekt er meerdere nationale en internationale kranten en tijdschriften.

• Studenten en medewerkers van Arteveldehogeschool hebben via de 'Digitale collectie' ook toegang tot de onderwijsplatformen. Denk aan online handboeken, handleidingen en extra didactisch materiaal voor de leraar lager en secundair onderwijs.

Toegang tot databanken buiten de hogeschool

Als student of medewerker kan je ook buiten de hogeschool toegang krijgen tot de meeste databanken en andere bronnen die via IP-bereik toegankelijk zijn.

Aankoopsuggestie - Personeelscollectie - IBL

Heb je een aankoopsuggestie voor de mediatheekcollectie? Geef het door via dit formulier.

Medewerkers van Arteveldehogeschool kunnen een aanvraag indienen om een boek aan te kopen op het budget van de personeelscollectie. De opleidingsdirectie beheert dit budget en beslist over de aankoop. De mediatheek bestelt de goedgekeurde aanvragen.

Als student of medewerker kan je via IBL (interbibliothecair lenen) een boek of artikel aanvragen van een andere bibliotheek.

Bezoek een van onze vijf mediatheken

Hier vind je de contactgegevens en openingsuren per mediatheek.
Voor algemene vragen kan je contact opnemen via e-mail.

Mediatheek Kantienberg

Voetweg 66

Mediatheek Kattenberg

Kattenberg 9

Mediatheek Mariakerke

Industrieweg 232
9030 Mariakerke

Mediatheek Sint-Amandsberg

J. Gérardstraat 18
9040 Sint-Amandsberg

Mediatheek Sint-Annaplein

Sint-Annaplein 31

Mediatheekpunt Brusselsepoortstraat

Brusselsepoortstraat 93

Google maps

Ons Mediatheekpunt biedt ondersteuning aan de opleidingen Lager Onderwijs en de bachelors-na-bachelor onderwijs.

Permanentie: elke woensdag van 16.30u. tot 17.30u.

Terugbrengbox: hier breng je materiaal van de Arteveldemediatheken terug.