Communicatie, Media en Design

Onderzoek

Ons praktijkonderzoek richt zich op organisaties en professionals die via innovatie en ontwikkeling anticiperen op de uitdagingen in de digitale maatschappij. We leren, onderzoeken en ontwikkelen samen met onze partners, door middel van gebruikersonderzoek, technologie- en trendanalyse, design en prototyping. We stellen thought leadership rond desinformatie, influencer marketing, duurzame verpakkingen en mensgericht ontwerpen met AI voorop.

Onderzoeksthema's

Duurzame verpakkingen en slimme retail

Hoe kan je verpakkingen en de winkelomgeving duurzamer en/of slimmer maken? We onderzoeken aan de hand van prototyping en het Internet of Things (IoT) hoe technologische innovaties ook voor kleine retailers haalbaar worden. Tegelijk brengen we in kaart hoe consumenten daar tegenover staan.

Desinformatie en jongeren

Hoe gebruiken jongeren nieuws? En hoe schatten ze de betrouwbaarheid van informatie in? Hoe kunnen we hen weerbaar maken tegen desinformatie? Wij onderzoeken hoe we hen kritischer leren omspringen met nieuws. Tegelijk geven we media inzichten in hoe jongeren nieuws beleven.

Mensgericht ontwerpen met AI

Artificiële intelligentie (AI) is de wereld in een snel tempo aan het veranderen. Bij Arteveldehogeschool geloven we in het potentieel, maar we willen ook dat er op een verantwoorde manier mee omgegaan wordt. We bekijken de veranderende jobs van designers, journalisten en communicatieprofessionals door de inzet van generatieve AI. We helpen intuïtieve en vertrouwenwekkende interfaces te ontwerpen. En we brengen de ecosystemen en businessmodellen die veranderen door AI in kaart.

Merkbeleving via sociale media en content creators

Hoe kunnen merken sociale media, influencers, podcasts en metaverse inzetten in hun branding? Hoe ervaren consumenten dat? En waar zitten de grootste uitdagingen en kansen? In dit programma helpen we merken om het meeste te halen uit hun socialemediamarketing.

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten? Neem hier een kijkje.

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag- en aanpak. Contacteer ons!

Aanbod voor organisaties en bedrijven

Wij staan voor samen leren, samen onderzoeken en samen ontwikkelen. Op maat van de vraag gaan we met onze studenten, docenten en onderzoekers voor jou aan de slag. Ontdek wat we voor elkaar kunnen betekenen!

Advies op maat

Ben je ondernemend en werk je voor een kmo of socialprofitorganisatie?

Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Onze experten formulieren een advies op maat van jouw organisatie.

Heb je een vraag of wil je graag samenwerken?

Onderzoek op maat

Heb je nood aan een concrete oplossing voor een probleem of vraag? Ons onderzoeksteam gaat aan de slag met jouw onderzoeksvraag rond vier onderzoeksprogramma’s:

• Merkbeleving via social media en content creators
  • Desinformatie en jongeren
  • Duurzame verpakkingen en slimme retail
  • Mensgericht ontwerpen met AI.

Hiervoor zetten we onder andere innovatieve onderzoeksmethoden in zoals eyetracking, prototyping en design thinking.

Lezingen en workshops

Wil je een lezing of workshop in-house over recente inzichten rond merkbeleving via social media en content creators, desinformatie en jongeren, duurzame verpakkingen en slimme retail of mensgericht ontwerpen met AI? Dan kan je ook hiervoor bij ons terecht.

Onderzoek op maat

Lezingen en workshops

Testimonials

Edubox Nepnieuws

Samen met VRT, imec en Mediawijs ontwikkelden wij Edubox Nepnieuws: een interactieve, educatieve box. Jongeren kunnen zélf aan de slag gaan met fake nieuws. Ze worden uitgedaagd fake nieuws te herkennen en krijgen tips en context.

Webinar Influencer marketing

In samenwerking met Comeos organiseren we jaarlijks een studiedag over hoe Belgische jongeren socialemediaplatformen ervaren.

Over het expertisedomein Communicatie, Media en Design

Volg het expertisedomein Communicatie, Media en Design