SMI-barometer 2021-2023: Hoe ervaren Belgische jongeren socialemedia- en influencermarketing?
Met de socialmedia- en influencermarketingbarometer (kortweg de SMI-barometer) monitoren we de trends van Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar in de adoptie, het gebruik en de evaluatie van socialemedia- en influencermarketing. We hopen Belgische (retail-)merken zo te informeren, inspireren en motiveren om socialmedia- en influencermarketing zo effectief in te zetten. Dit onderzoeksproject is daarom bedoeld als referentie voor merken. We voeren dit onderzoek in samenwerking met Comeos, vertegenwoordiger van de Belgische handel en diensten.
Socialemedia- en influencermarketing door de ogen van Belgische jongeren
Dit onderzoeksproject heeft als ambitie om jaarlijks in kaart te brengen hoe Belgische jongeren (16-24 jaar) branding via socialemedia- en influencermarketing ervaren en evalueren. Door dit onderzoek jaarlijks te herhalen, kunnen we de vinger aan de pols houden, trends detecteren en evoluties monitoren.
Met deze langetermijnvisie kunnen we nog beter een antwoord bieden op de vraag ‘Hoe ervaren Belgische jongeren branding via socialemedia- en influencermarketing?’.
Survey, diepte-interviews, eyetracking en expertinterviews
Met de SMI-barometer peilen we jaarlijks naar het gebruik, de attitudes en het gedrag van jongeren (16-24 jaar) ten opzichte van branding via sociale media, influencers en podcasts door middel van een grootschalige kwantitatieve online survey.
We monitoren evoluties en onderzoeken verschillen tussen Nederlands- en Franstalig België. Daarnaast bevragen we jongeren via individuele online diepte-interviews over hun beleving van (branding via) sociale media, influencers en podcasts.
Ten slotte gebruiken we eyetrackingonderzoek om extra inzichten te verkrijgen in hoe jongeren kijken naar influencermarketing.
Naast het onderzoek bij Belgische jongeren, belichten we ook de visie en aanpak van Belgische (retail-)merken met betrekking tot socialemedia- en influencermarketing door middel van online expertinterviews.
Trends van socialemedia- en influencermarketing bij jongeren
Wil je op de hoogte blijven van de resultaten?
Wil je de resultaten gepresenteerd krijgen in jouw school of organisatie?
Onderzoeksrealisaties en -publicaties
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.