Socialemedia- en influencermarketing door de ogen van Belgische jongeren

Dit onderzoeksproject heeft als ambitie om jaarlijks in kaart te brengen hoe Belgische jongeren (16-24 jaar) branding via socialemedia- en influencermarketing ervaren en evalueren. Door dit onderzoek jaarlijks te herhalen, kunnen we de vinger aan de pols houden, trends detecteren en evoluties monitoren.

Met deze langetermijnvisie kunnen we nog beter een antwoord bieden op de vraag ‘Hoe ervaren Belgische jongeren branding via socialemedia- en influencermarketing?’.

Survey, diepte-interviews, eyetracking en expertinterviews

Met de SMI-barometer peilen we jaarlijks naar het gebruik, de attitudes en het gedrag van jongeren (16-24 jaar) ten opzichte van branding via sociale media, influencers en podcasts door middel van een grootschalige kwantitatieve online survey.

We monitoren evoluties en onderzoeken verschillen tussen Nederlands- en Franstalig  België. Daarnaast bevragen we jongeren via individuele online diepte-interviews  over hun beleving van (branding via) sociale media, influencers en podcasts.

Ten slotte gebruiken we eyetrackingonderzoek om extra inzichten te verkrijgen in hoe jongeren kijken naar influencermarketing.

Naast het onderzoek bij Belgische jongeren, belichten we ook de visie en aanpak van Belgische (retail-)merken met betrekking tot socialemedia- en influencermarketing door middel van online expertinterviews.

Trends van socialemedia- en influencermarketing bij jongeren

Wil je op de hoogte blijven van de resultaten?

Wil je de resultaten gepresenteerd krijgen in jouw school of organisatie?

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 2

SMI-Barometer 2022

Ontdek de resultaten van de SMI-Barometer van 2022.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.