Ondersteuners ondersteunen dag in dag uit leerlingen, leerkrachten, ouders en scholen. Maar wie ondersteunt hen? Wij versterken je om ondersteuning van een hoog karaat te realiseren voor alle leerlingen. Door in te zetten op samenwerking met diverse partners, komen we tot een kwadraat aan mogelijkheden
Materialen voor leerkracht- en teamondersteuning – verkenning
- Je verkent de (online) materialen van www.ondersteuninginhetkwadraat.be en wisselt uit wat ze kunnen betekenen voor je praktijk als leerkrachtondersteuner, teamwerker en/of netwerkpartner.
- Je wisselt uit hoe je de materialen kan inzetten bij de leerkrachten en/of in de scholen die je begeleidt.
Coachen als leerkracht- en teamondersteuner – basisvorming
- Je leert doelgericht coachende basisvaardigheden inzetten in ondersteuning: verkennende vragen stellen, samenvatten, waarderende en kritische feedback geven en ontvangen.
- Je leert daarbij (online) materialen als leerkrachtondersteuner, teamwerker en/of netwerkpartner benutten van www.ondersteuninginhetkwadraat.be.
Coachen als leerkracht- en teamondersteuner – verdieping
- Je verdiept je in hoe je volgende coachende vaardigheden kan inzetten in je ondersteuning: uitdagen, inspireren, ruimte geven aan moeilijke gevoelens/meningsverschil/weerstand/conflict, ontspannen.
- Je leert daarbij online materialen als leerkrachtondersteuner, teamwerker en/of netwerkpartner benutten van www.ondersteuninginhetkwadraat.be
Ondersteuning voor ondersteuners – vorming op maat
We vertrekken van eigen leervragen of doelen in je ondersteuningsteam, bijvoorbeeld over
- handelingsgerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- expertise, taken en rollen als ondersteuner
- ondersteuning van leerkrachten en schoolteams bij kwaliteitsvol inclusief onderwijs
- samenwerking met alle betrokken partners rondom leerlingen
- samenwerken en samen leren met de collega’s in je netwerk
- …
Het aantal sessies en de doelen stemmen we af in een kort voorafgaand gesprek, telefonisch of via videochat. Omdat je vorming meer impact heeft als je vaker begeleid samenkomt, bevelen we een traject aan van meerdere bijeenkomsten, gespreid over één of meer schooljaren. Een eenmalige vorming, personeelsvergadering of studiedag is uiteraard ook mogelijk.