Alles over deze bijscholing

Inhoud

In deze module verkennen we eerst wat ‘politisering’ betekent en passen dit dan toe in de specifieke context van het sociaal werk.

• Wat is de kern van het concept 'politisering'?
  • Waarom is politisering ‘terug van weggeweest’ in het sociaal werk?
  • Wat betekent het al politisering wordt beschouwd als krachtlijn voor het sterk sociaal werk (Sociaalwerkconferentie)?
  • Wat betekent politisering van en in het sociaal werk in de praktijk: hoe krijgen praktijken van politisering vorm in het sociaal werk, hoe zorgen praktijken van onderuit of buitenaf voor politisering van het sociaal werk?
  • Welke ruimte is er voor politiserend sociaal werk in een ‘postpolitieke’ samenleving die beïnvloed wordt door neoliberale tendensen?
  • Hoe kunnen mensenrechten een grondslag vormen voor politisering in het sociaal werk?
  • Hoe reageren het middenveld, de overheden en de markt op politiserende initiatieven in het sociaal werk?

De module 'Politisering als kernopdracht van het sociaal werk', is onderdeel van het Postgraduaat 'Politisering in het sociaal werk' en wordt ook als bijscholing voor externen aangeboden.

Aanpak

• We situeren politisering in de historiek en de context van het sociaal werk en we kijken mee achter de schermen van de Sociaalwerkconferentie.
  • We krijgen duiding bij het concept politisering, zowel algemeen als meer specifiek voor en in het sociaal werk.
  • We verkennen politiserende praktijken in het sociaal werk, maar ook praktijken die het sociaal werk zelf bevragen en verstoren.
  • We besteden specifieke aandacht aan de betekenis van mensenrechten.
  • We denken na over de (on)mogelijkheid van politiserend sociaal werk vanuit het kader van de postpolitieke samenleving. We vragen ons ook af welke invloed neoliberale tendensen hebben op die politiserende rol.

Evaluatie

Tijdens een mondeling examen peilen we naar de kerninzichten verworven tijdens deze verkennende module.

Deelnemers aan de bijscholing hebben de keuze om al dan niet deel te nemen aan de evaluatieproef.

• Wie de bijscholing volgt, zonder deel te nemen aan de proef, verwerft een attest van deelname.
  • Wie slaagt voor de proef, verwerft een certificaat van bijscholing.

Het certificaat van bijscholing geeft recht op een vrijstelling voor het gelijknamige opleidingsonderdeel voor wie binnen de drie jaar het postgraduaat volgt.

Lesgevers

Rudi Roose (UGent) en Bart Van Bouchaute (Arteveldehogeschool) met medewerking van Fleur Van Oyen (Uit de Marge), Hans Grymonprez (AP Hogeschool), Pascal Debruyne (Odissee Hogeschool), Raf Debaene, Nele Vanderhulst (Socius).

Wanneer?

• 28 september 2023
  • 12 oktober 2023
  • Optioneel 26 oktober 2023: online mondeling examen

Waar?

Campus Howest

Kostprijs?

250 euro

Vragen?

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?