Universal Design for Learning of Universeel ontwerp kan hier een antwoord zijn. UDL voorziet een wetenschappelijk kader om een curriculum te ontwikkelen dat door iedereen, in de ruimst mogelijk zin gebruikt kan worden zonder dat er een specifieke aanpassing of een speciaal ontwerp nodig is. Er zijn echter nog veel vragen over de reikwijdte van UDL, onder meer op vlak van assessment en evaluatie.

Gezien deze prangende realiteit willen we, in nauwe samenwerking met Vlaamse scholen, onderzoeken in welke mate onderwijs meer universeel ontworpen kan worden, zodat al van bij aanvang rekening gehouden wordt met de (specifieke) onderwijsbehoeften van leerlingen.

We zullen hiervoor leraren, leerlingenbegeleiders en leerlingen uit het secundair onderwijs vragen naar hun ervaringen en naar de toepassingsmogelijkheden van UDL. De onderzoeksresultaten zullen verwerkt worden tot content voor webpagina’s van een informatieve website over UDL in het (secundair) onderwijs.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 3

Leidraad

Universeel ontwerp in de klas en op school: op stap naar redelijke aanpassingen.

Leidraad

Universeel ontwerp in de klas en op school: een ruimer kader.

Studiedag 2

Coachingsgesprek

Blik achter de schermen van een coachingsgesprek tussen onderzoeker Mieke en leraar Emmanuel.

pdf 1

Richtlijnen in 't kort

We vatten hier even de UDL-richtlijnen samen in het kort.

pdf 6

Richtlijnen

Liever een iets langere versie van de UDL-richtlijnen? Dat kan!

Richtlijnen in beeld

We goten de UDL-richtlijnen ook even in een overzichtelijke infographic.

Leidraad

We bundelden onze inzichten voor al wie er klaar is om aan de slag te gaan met redelijke aanpassingen.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.