Wat doet wetenschap precies? Hoe werkt het? En wat is de relatie met techniek en wiskunde? In de literatuur spreekt men over Nature of science (NoS) wanneer men het heeft over deze aspecten van wetenschap. Uit onderzoek blijkt dat wetenschapsonderwijs waarin NoS expliciet aan bod komt, een positieve invloed heeft op de attitudes van leerlingen ten aanzien van wetenschappen. Toch is het zo dat binnen het Vlaamse onderwijs niet zoveel aandacht wordt besteed aan NoS, dit in tegenstelling tot andere Europese landen en de Verenigde Staten. Nochtans wil de Vlaamse overheid de motivatie en interesse van jongeren voor wetenschap verhogen (STEM-actieplan) om zo te komen tot een verhoogde uitstroom aan afgestudeerden in exact-wetenschappelijke en technische richtingen.

Het hoofddoel van dit project, het onderzoeksmatig ontwikkelen van richtlijnen en bijhorende didactische suggesties om de integratie van NoS in het Vlaamse onderwijs (basis- en secundair onderwijs) te initiëren en faciliteren, speelt dus in op een erkende maatschappelijke behoefte. De uitvoering van het project is gebaseerd op de aanpak binnen ‘educational design research’. Deze vorm van onderzoek laat toe om met de belangrijkste stakeholders de richtlijnen op een onderzoeksmatige manier te ontwikkelen.

Gezien de looptijd van het project werden richtlijnen en didactische suggesties enkel geëvalueerd op ‘expected’ toepasbaarheid en effectiviteit.

Op 25 augustus 2014 werden de resultaten van dit PWO-project voorgesteld in Campus Sint-Amandsberg van de Arteveldehogeschool.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.