Nieuwe opvatting over professionele ontwikkeling van leerkrachten

Vanblaere (2016) geeft aan dat er een veranderde opvatting is over de professionele ontwikkeling van leerkrachten. Deze is niet langer enkel een kwestie van nascholingen, maar steeds meer wint ‘het leren op school’ aan belang door onderlinge samenwerking, uitwisseling en overleg. Er valt namelijk veel te leren van en met elkaar.

Professionaliseringsplan scholen

De CAO XI verplicht scholen om een ‘professionaliseringsplan’ op te maken, dat in de plaats komt van een ‘nascholingsplan’ (Crevits, 2018). Het professionaliseringsplan moet aandacht besteden aan professionaliseringsnoden van teamleden en de prioritaire doelen van de school. De school:

• moedigt hierbij de implementatie van professionaliseringsinitiatieven aan;
  • stimuleert interne expertisedeling en professionele dialoog en reflectie over leren en onderwijzen (ROK, 2017).

Leer van collega-leerkrachten op school

Door dit te stimuleren, tracht de school een professionele leergemeenschap te vormen. Een professionele leergemeenschap (PLG) definiëren we in dit onderzoek volgens de kenmerken die ook Sharmahd et al. (2017) gebruiken in hun publicatie over PLG's in ECEC-settings:

• (1) reflectieve dialoog over onderwijskundige materie;
  • (2) praktijkdeprivatisering;
  • (3) gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen een (4) gedeelde visie met (5) de aanwezigheid van leiderschap.

Instrument voor vorming professionele leergemeenschap

Teamkracht! onderzoekt hoe een professioneel ontwikkelingsinstrument een schoolteam kan ondersteunen in de vorming van de school als professionele leergemeenschap. Een tweede doel van het instrument is teamleren inzetten als middel om verbinding te maken tussen strategische en ontwikkelingsgerichte beleidsvoering op een basisschool. Zo krijg je beleidskrachtige school die breed gedragen wordt door een professioneel team, wat uiteindelijk uitmondt in verbeterde leerprocessen en -uitkomsten van leerlingen.

Ontdek het Teamkracht-instrument

Teamkracht reikt scholen handvaten en tools aan om teamleren te bevorderen.

Het is een middel om strategische en ontwikkelingsgerichte beleidsvoering op school met elkaar te verbinden.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.