Maakt of kraakt taal een kmo of eenmanszaak? Haken consumenten af na het spotten van een taalfout of kromme zin? Dit onderzoeksproject wil twee luiken samenbrengen: wat denken consumenten nu van taalfouten maar ook van wervende, heldere en zo foutloos mogelijke taal, en wat hebben kmo's en eenmanszaken nodig om hieraan tegemoet te komen?

Taal is voor ondernemingen in het algemeen, en op websites/webshops in het bijzonder, geen eenvoudig gegeven. Taal in het algemeen, maar ook marketing en communicatie, is vaak niet de core business van kmo's en eenmanszaken, en is als dusdanig niet altijd even prioritair, hoewel de impact ervan niet te onderschatten blijkt.

Door onze dubbele aanpak willen we dus enerzijds de potentiële klanten bevragen, maar ook kmo's en eenmanszaken: naar welk talig hulpmiddel zijn zij op zoek? Wat zou hen kunnen helpen wat taal en wervend schrijven betreft? Welke handvatten en/of tools hebben ze nodig? Op basis van kwalitatief onderzoek (diepte-interviews) en observatie (analyse van bestaand materiaal) willen we komen tot het bepalen en aanreiken van een of meerdere tools voor kmo's en eenmanszaken, op basis van de elementen aangebracht door potentiële klanten zelf. 

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Rapport

Vlotte pen en oog voor taal: maakt of kraakt taal een eenmanszaak of kmo?

Infographic

Heeft taal een invloed op imago, vertrouwen en koopintentie? Hebben ondernemers nood en behoefte aan talige ondersteuning?

Poster

Hebben ondernemers en consumenten (onbewust) aandacht voor taal? Heeft taal een invloed op imago, vertrouwen en koopintentie? Hebben ondernemers nood aan talige ondersteuning?

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.