Arteveldehogeschool wil dat haar studenten op een toekomstgerichte manier omgaan met de leerresultaten. Daarbij zochten we uit welke vaardigheden noodzakelijk zijn in de 21ste eeuw. Hieruit kwamen 5 schoolbrede leerresultaten waarop de hogeschool zich profileert. Deze vaardigheden zijn samen met zelfsturing en co-creatie de kans om uit te groeien tot wereldburger.
Onderzoeksleerresultaat
De professionele bachelor is een (zelf-)kritische professional die oplossings- en praktijkgericht handelt vanuit een onderzoekende, zelfsturende en analytische houding. Zij begrijpt hoe een praktijkgerichte onderzoeks- en ontwerpcyclus wordt doorlopen en kan in team, met ruime mate van initiatief, projectmatig praktijkonderzoek uitvoeren met als finaliteit innovatie van de praktijk. De bachelor kan daarbij steevast haar onderzoekshandelen ethisch en deontologisch motiveren en maatschappelijk verantwoorden.
De professionele bachelor kan zowel eenvoudige als complexe beroepsuitdagingen definiëren en zelfstandig analyseren en is in staat hiervoor relevante (inter-)nationale wetenschappelijke en praktijkspecifieke kennis te verzamelen, te combineren, te interpreteren en kritisch te evalueren en dit in functie van toepassing in de praktijk. Zij zet onderzoeksmethoden en generieke en vakspecifieke vaardigheden in om voor (niet-)vertrouwde, eenvoudige/complexe en onvoorspelbare vakspecifieke uitdagingen innovatieve, creatieve en zinvolle oplossingsstrategieën te bedenken. De bachelor kan vervolgens de onderzoeksbevindingen verantwoorden en rapporteren.
De professionele bachelor is zich bewust dat deze leerresultaten rond kennis, vaardigheden en attitudes m.b.t. onderzoek cruciale onderdelen zijn van de beroepspraktijk en van levenslang leren. Het stelt de bachelor in staat haar handelen aan te passen aan maatschappelijke veranderingen en tendensen.
De professionele bachelor bezit leervaardigheden die nodig zijn om op de hoogte te blijven van de multidisciplinaire ontwikkelingen in het vakgebied en om een vervolgopleiding te starten die autonomie vraagt.
Leerresultaat voor duurzame ontwikkeling
De professionele bachelor maakt bewuste keuzes voor een leefbare wereld, nu en in de toekomst, voor zichzelf en voor anderen, hier en elders op de planeet. Hij kan daarbij refelecteren over: is het ecologisch verantwoord? (planet), is het sociaal rechtvaardig? (people), draagt het bij aan de economische welvaart op lange termijn? (prosperity)
Bijkomend kan hij reflecteren over: is het besluitvormingsproces democratisch gedragen? (participatie), Zijn de gevolgen voor toekomstige generaties in acht genomen? (tijd), zijn de gevolgen voor alle mensen op deze aarde in acht genomen? (ruimte).
De professionele bachelor kan met deze reflectievragen complexe veranderingsprocessen in de maatschappij kritisch en creatief inschatten vanuit een duurzaam perspectief.
De professionele bachelor geeft, vanuit zijn eigen discipline, actief en systematisch mee vorm aan een positieve duurzame ontwikkeling op ecologisch, sociaal-cultureel en economische vlak. Hij kent daarbij zijn persoonlijke waarden en kan zich in de waarden en gevoelens van anderen inleven.
Leerresultaat wereldburger
De professionele bachelor beschikt over vaardigheden om om te gaan met diversiteit op psychosociaal, cultureel, economisch en levensbeschouwelijk vlak, zowel lokaal, nationaal als internationaal en volgens de context waarin hij zich bevindt. De professionele bachelor is taalvaardig en vertoont een globaal globaal engagement. In zijn persoonlijk en professioneel traject creëert hij (sociale) strategieën om de internationale en interculturele betrokkenheid en verbondenheid te verhogen en verwerft vakkennis met aandacht voor de internationale context. Hij ontwikkelt zijn eigen waardenkader conform de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en denkt en handelt van daaruit met respect en begrip voor zichzelf en de ander.
Leerresultaat voor ondernemingszin
De professionele bachelor heeft een ondernemende houding waar hij zelfstandig en zelfbewust kan werken aan een eigen project (werkveld gerelateerd). Hierbij stelt hij doelen en realiseert ze. Binnen een groepsproject stimuleert de professionele bachelor een ondernemende houding door samen verantwoordelijkheden te nemen over de gestelde doelen.
De professionele bachelor heeft zin voor initiatief, creativiteit en innovatie. Hij stelt zichzelf geregeld de vraag of een andere aanpak gewenst is om een verbetering bij zichzelf of in de maatschappij te bekomen. Via een goede organisatie en onderbouwde beslissingen kan hij creatief en proactief inspelen op maatschappelijke tendensen. Hij heeft een kritische houding en kan de risico’s, de impact en de gevolgen van zijn beslissingen en acties inschatten. Daarbij respecteert hij de normen, waarden en talenten van anderen. Hij heeft ook een kritische houding tov. de hulpkanalen die hij gebruikt om zijn doel te verwezenlijken.
Ondernemingszin leidt niet per definitie tot het starten van een eigen zaak, maar wel tot een creatieve aanpak van de professionele bachelors specialisatie om in een steeds veranderende wereld zijn beroep te kunnen uitoefenen en indien nodig bij te sturen om een optimale service te blijven garanderen.
Leerresultaat voor digitale geletterdheid
De professionele bachelor kan ICT inzetten voor haar werk als professional. Zij kan digitale toepassingen adequaat en efficiënt hanteren om te informeren, om haar job efficiënter uit te voeren. Zij kan bovendien ook digitale communicatietools inzetten en heeft begrip van algemene en beroepsspecifieke toepassingen. Dankzij een zelfredzame houding te hanteren gaat zij zelf op zoek naar oplossingen en kan zij haar problemen analytisch benoemen, definiëren en analyseren. Zij is flexibel en kan zich aanpassen aan verschillende softwaretoepassingen en digitale tools of exploreert alternatieven die beter aansluiten bij de toepassingen die zij zoekt. Zij gaat daarbij oplossingsgericht en creatief aan de slag.
Zij is digitaal geletterd en kan op een verstandige en verantwoorde manier omgaan met digitale media. Zij is bovendien in staat om haar eigen digitale identiteit en integriteit te bewaken.
Zelfsturing
Zelfsturend leren verwijst naar doelgericht leren waarbij de student verschillende vaardigheden aanwendt om zijn doelen te bereiken.
- Middel en doel
- Doelgericht leren
- Leerproces in eigen handen nemen
- Inzetten van zelfsturende vaardigheden
- Analyse
- Voorbereiding
- Uitvoering
- Evaluatie