Academische werkplaatsen Gezondheid en Zorg

Binnen onze academische werkplaatsen eerstelijnszorg en ouderenzorg maken we impact door het initiëren van impactvolle maatschappelijke veranderingen via tastbare resultaten en baanbrekende innovaties. Samen maken we de zorg van morgen door samen onderzoek te doen, innovatie uit te werken en toe te passen, beleid en onderwijs te inspireren en te onderbouwen! Een biotoop waarin deelnemers samen denken, doen en ondernemen.  

Onze visie

Een academische werkplaats is een biotoop waarin deelnemers samen denken, doen en ondernemen. Het biedt een rijke en stimulerende omgeving aan, waarbinnen ruimte is voor leren en kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek en slimme innovatie. Zo maken we samen werk van een positieve en impactvolle verandering binnen de eerstelijnszorg en de ouderenzorg, twee academische werkplaatsen binnen Gezondheid en Zorg van Arteveldehogeschool. 

In onze academische werkplaatsen creëren we impact door het initiëren van impactvolle maatschappelijke veranderingen via tastbare resultaten en baanbrekende innovaties. Samen maken we de zorg van morgen door samen onderzoek te doen, innovatie uit te werken en toe te passen, beleid en onderwijs te inspireren en te onderbouwen! Zo dragen we bij aan een positieve verandering binnen onze sector en de bredere maatschappij. 

Een academische werkplaats is een duurzaam, structureel en warm samenwerkingsverband tussen gelijkwaardige deelnemers:

  • Zorgprofessionals en zorgorganisaties in Vlaanderen, vanuit hun praktijkervaring en expertise

  • De zorgvrager en zijn omgeving vanuit hun doorleefde ervaringsdeskundigheid  

  • Arteveldehogeschool vanuit expertise in onderzoek, innovatie en onderwijs binnen het Expertisenetwerk Gezondheid en Zorg  

We zijn gelijkwaardige partners, waarbij Arteveldehogeschool de coördinatie op zich neemt. Iedereen heeft inspraak in het doel, de richting en activiteiten van de werkplaats, waardoor ze een actieve rol kunnen spelen in het vormgeven van het gezamenlijke doel.  

Activiteiten binnen onze Academische Werkplaatsen

We werken aan een nieuwe zorgwereld, voortbouwend op de sterktes van vandaag en met oog voor hen die zorg zullen moeten ontvangen en geven.
De Zorgvernieuwers, Arteveldehogeschool

Samen maken we de zorg van morgen en dit kan enkel door bruggen te bouwen tussen praktijk en onderzoek, tussen werkveld en hogeschool. Binnen het gedachtengoed van De Zorgvernieuwers maken we werk van deze samenwerking en pakken we uitdagingen samen aan.

Er is geen vast format voor de uitbouw en ontwikkeling van een academische werkplaats. Het hoeft niet altijd een fysieke plaats te zijn, maar dat kan het wel zijn. Dit geldt ook voor de omvang en de intensiteit van samenwerking met deelnemers. 

Nieuwe inzichten verkennen

Binnen een groep van gelijkwaardige professionele partners inspireren en stimuleren we elkaar. We dagen elkaar uit, wat leidt tot innovatieve ideeën en benaderingen. Zo is de academische werkplaats een voedingsbodem voor voortdurende (professionele) groei, met toegang tot diverse bronnen van kennis en de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. 

Samen innovatienoden bespreken

We ontmoeten elkaar in een veilige en vertrouwde omgeving, zowel formeel als informeel. Hier wisselen we ideeën en noden uit, bespreken deze in de diepte, en maken keuzes welke we in deze werkplaats samen willen aanpakken.

Werk maken van oplossingen

Samen gaan we aan de slag en zoeken we strategieën om tot een impactvolle oplossing te komen, via onderzoek en innovatie. We ontwikkelen bv. nieuwe tools of interventies, we vertalen goede praktijken uit andere sectoren of we zoeken naar manieren om innovatie te implementeren in de praktijk. We werken samen in alle fasen van een onderzoekstraject en in diverse soorten praktijkgericht onderzoek (ontwikkeling, implementatie, impactmeting,…). Elk volgens eigen sterktes en mogelijkheden. 

Bekomen inzichten inbedden en verduurzamen

... in de organisatie of leefwereld van elke deelnemer, met de focus op kwaliteitsverbetering van onze sector.  

Samen onderwijs innoveren

Op basis van alle gegenereerde inzichten onderzoeken we wat de zorgverlener van morgen nodig heeft. Welke nieuwe of andere skills en competenties zijn onontbeerlijk? Op basis daarvan gaan we op zoek naar innoverende ideeën voor een toekomstgerichte zorg.

Instapvoorwaarden en verwachtingen bij deelname

Elke deelnemer onderschrijft de waarden en ambities van de academische werkplaats. Goesting, verwondering en nieuwsgierigheid vormen de drijvende kracht, het streven naar praktijkgerichte impact is wat we beogen. Openheid staat centraal. We moedigen elkaar aan om ervaringen en expertise te delen, omdat een variatie van perspectieven onze kracht is.  We delen graag onze ervaringen en resultaten verder, ook buiten de academische werkplaats. 

Daarnaast is het belangrijk dat deelnemers voldoen aan de inclusiecriteria van de academische werkplaats om een diverse en inclusieve omgeving te waarborgen. 

Elke deelnemer investeert naar eigen vermogen in de werking van de academische werkplaats.  

  • Arteveldehogeschool investeert tijd (10% FTE), middelen en kennis vanuit onderwijs, onderzoek en innovatie 
  • De andere deelnemers doen een eigen inbreng, door bijvoorbeeld:  
    • tijd en personeel vrij te maken om mee te werken aan de activiteiten van de academische werkplaats (bv. meeschrijven van innovatieprojecten, rekruteren van de doelgroep, data verzamelen of tools uitproberen, resultaten naar buiten brengen, …);
    • eigen data en expertise te delen;
    • werkingsmiddelen of waarde in natura in te brengen, bv. lokalen beschikbaar stellen, aankopen doen, …   

Elke deelnemer is ambassadeur van de academische werkplaats, zowel binnen de eigen organisatie als daarbuiten. Om het concept ‘academische werkplaats’ actief in de markt te zetten dragen alle deelnemers actief bij aan activiteiten.  

We formaliseren de samenwerking in de vorm van een intentieverklaring. 

Academische werkplaats eerste lijn

Blended aan de slag met welzijn en geestelijke gezondheid

Ons verhaal

Dat de eerstelijnszorg de toekomst is, blijkt uit het gevoerde nationale en internationale beleid. De eerstelijnszorg en haar actoren staan evenwel voor heel wat uitdagingen:   

  • demografische shifts zoals de vergrijzing, de verzilvering en de vergroening 

  • stijging in chronische aandoeningen  

  • opmars van het voorkomen van meerdere aandoeningen bij één persoon (multimorbiditeit) 

  • wetenschappelijke en technologische vooruitgang en de impact daarvan op de betaalbaarheid van de gezondheidszorg 

  • globalisering en sociaal-culturele ontwikkelingen 

  • existentiële vragen 

  • sociaal-economische vraagstukken 

Academische werkplaats ouderenzorg

Ons verhaal 

De (dubbele) vergrijzing creëert grote uitdagingen voor de samenleving van de 21ste eeuw. De noden van ouderen, hun naasten en zorgverleners in de ouderenzorg zijn groot en deze worden steeds groter. Mogelijke antwoorden en oplossingen blijven ongekend of zijn ontoereikend.  

Maar er zijn wél veel opportuniteiten in de ouderenzorg. Bovendien zetten veel zorgverleners zich nu al elke dag met hun expertise en bevlogenheid in om ouderen de best mogelijke zorg en begeleiding te bieden. Door de ervaringen van zorgverleners, ouderen en hun naasten van dichtbij aan te voelen en deze nauwgezet in kaart te brengen, kunnen we door middel van onderzoek zoeken naar oplossingen voor een innoverende en duurzame ouderenzorg. 

Contact en samenwerken

Geprikkeld door ons verhaal van de academische werkplaatsen? Of meer weten over onze werking?

Academische werkplaats eerste lijn

lotte.vanneste@arteveldehs.be

Academische werkplaats ouderenzorg

jolien.allart@arteveldehs.be