Stop met blokken

Leer studeren

Heb je de stap gezet naar het hoger onderwijs? Of ben je van plan om dat binnenkort te doen? Dan is het nu een ideaal moment om je studiemethode even onder de loep te nemen, van plannen tot je examen voorbereiden.

Planning maken

Een planning is een effectief hulpmiddel om je studietijd efficiënt te benutten en te combineren met je naschoolse activiteiten, werk en gezin. Het biedt onder andere een overzicht van al je taken, groepswerken en deadlines, waardoor je minder snel zaken uit het oog verliest en niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Toch is niet elke planning even effectief.

Hou deze tips daarom goed in het achterhoofd:

1. Je planning is realistisch en haalbaar
    Maak een planning op maat van je eigen kennen en kunnen. Hou rekening met je mogelijkheden en je individuele situatie. Schrijf bijvoorbeeld niet dat je tien uur zult studeren op een dag als je weet dat je eigenlijk maar zes uur vrij hebt. Bouw liever geleidelijk op tot je het voor jou gewenste aantal uren per dag of per week hebt bereikt.
  2. Je doelen zijn concreet
    Noteer letterlijk wat je wanneer zult doen en wees daarin zo gedetailleerd mogelijk.
  3. Je voorziet reservetijd
    Bouw een buffer in voor onvoorziene omstandigheden. Soms duurt een taak langer dan je had ingeschat of blijkt een hoofdstuk uit het handboek toch moeilijker dan verwacht.
  4. Je laat ruimte voor ontspanning
    Ook ontspanning moet je plannen. Voorzie af en toe een pauze zodat je je gedachten kan verzetten. In een goede planning is er evenwicht tussen inspanning en ontspanning.

Lessen volgen - stop met blokken

Lessen volgen

Er zijn drie sleutels om meer te halen uit de lessen die je volgt, zowel online als live: woordenschat, luisteren en noteren.

Hieronder leer je dan ook hoe je:

• woordenschat die tijdens lessen wordt gebruikt beter begrijpt,
  • aandachtig en gericht luistert, en
  • slim noteert.

Leerstof verwerken - stop met blokken

Leerstof verwerken

Om jou te helpen om op de juiste manier aan de slag te gaan maakte Arteveldehogeschool een vijfstappenplan. Elke stap bereidt jou beter voor op je evaluaties. Doorloop de stappen een voor een, laat je inspireren en probeer uit. Je zult merken dat je efficiëntie de hoogte in gaat en studeren steeds gemakkelijker wordt.

1. Oriënteren: verken je cursus
  2. Structureren: ontdek de hoofdzaken en breng structuur aan
  3. Schematiseren: ga actief aan de slag en maak schema's
  4. Memoriseren: leer systematisch uit je hoofd
  5. Herhalen: klik je leerstof vast en pas toe

Evaluaties voorbereiden - stop met blokken

Evaluaties voorbereiden

Welke evaluatievormen bestaan er? Hoe kom je succesvol de examenperiode door? Wat doe je beter wel of niet? We loodsen je ook door enkele veelgestelde vragen en geven een woordje uitleg over evalueren in het hoger onderwijs.

Soorten evaluatievormen

Over Stop met Blokken

De website Stop met Blokken werd ontwikkeld door de dienst studieadvies van Arteveldehogeschool om de leercompetenties van studenten en kandidaat-studenten te vergroten. De website verzamelt dan ook materiaal om vaardigheden rond plannen, noteren, studeren en evaluaties voorbereiden te versterken.

De dienst studieadvies wil het studiesucces van elke student vergroten.

Dat gebeurt onder andere door de student tijdens de studie te begeleiden, op basis van een continuüm:

• een brede basisbegeleiding in het curriculum: tijdens de les of een vak voor alle studenten,

• een open eerstelijnsbegeleiding: na de les voor wie meer noden heeft, en

• een tweedelijnsbegeleiding: na doorverwijzing voor wie extra begeleiding behoeft.

De website Stop met Blokken is bruikbaar binnen elke fase van dit continuüm, zowel door docenten, coaches als studenten. Studenten vinden er concrete tips en oefeningen, docenten en coaches kunnen van de website gebruikmaken tijdens lessen, trainingen of begeleidingssessies.

Vragen?