Vergeet apps en tools: storytelling maakt of kraakt je content

Communicatie, Media en Design

‘Shit, Tiktok is hot & happening, dus wij zullen dat ook wel moeten doen, toch? En wat met AI? Al die tools, we zullen daar wel mee aan de slag moeten, maar hoe? HELP!’ 

Iedereen wordt vandaag om de oren geslagen met nieuwe social mediaplatformen en hippe tools om op een snelle en laagdrempelige manier content te maken en te sharen met de wereld. Er zijn zoveel apps, zoveel opties om zotte dingen te maken dat je het overzicht waarschijnlijk allang kwijt bent. Maar vaak wordt één ding vergeten: de kern van goeie content zit nog steeds niet in de technologie, maar in de storytelling.  

Lees verder en (her)ontdek de kracht van storytelling in drie tips.

Kies één duidelijke boodschap 

Het beste bewijs dat je geen zotte tools of skills nodig hebt om een goeie video te maken die in je geheugen blijft zitten, geeft Coolblue. Want hoe eenvoudig kan een video in elkaar zitten? Een toffe voice-over met simpelweg wat foto’s achter elkaar geplakt en voilà, een reclamespot die in ieders geheugen blijft zitten en elke keer mensen triggert om opnieuw te kijken, omdat onze nieuwsgierigheid wint en alle foto’s en mopjes wil ontdekken. 

Maar wat nog meer opvalt: dit format gebruikt Coolblue voor verschillende producten. Er is een spotje voor televisies, laptops, wasmachines, stofzuigers,... Want Coolbue weet dat je maar beter één boodschap per keer kan meegeven aan consumenten.  

Wil je veel info ineens geven en reclame maken voor een boel producten in een commercial? Dan gaat het vast fout, omdat je als kijker overspoeld wordt door informatie. Denk dus op voorhand altijd goed na wat voor boodschap je wil vertellen én hou die boodschap kort, maar krachtig. 

https://www.youtube.com/watch?v=9bbwxg6ADEk&list=PLeqGj4i5YQtAwxKcGi1vEKlvUslVE8W5_ 

Bepaal het verhaal, niet het platform

Wil je graag video’s maken? Oké. Maar bedenk dan in de eerste plaats het verhaal dat je wil vertellen en niet waar je die video’s wil gaan posten of met welke app je content wil maken. Als je dat doet, eindig je gegarandeerd met geforceerde content. Het verhaal gaat altijd voor.  

Een goed verhaal is opgebouwd naar een climax, maar in de unboxing-video die je hieronder ziet, zie je niets. Een telefoon wordt uitgepakt en er gaan wat lichtjes branden, maar verder... niets. Van een anticlimax gesproken. 

https://www.youtube.com/shorts/iJx4lt9f7Ng 

Wil je het graag beter doen? Bedenk dan het verhaal dat je wil vertellen en denk na over de opbouw van dat verhaal: is er een begin, midden en einde? Wat zal ervoor zorgen dat jouw video interessant genoeg is om te (blijven) kijken? 

Dat begreep Tom Dickson maar al te goed. Hij bedacht het concept ‘Will it blend?’ en maakte talloze video’s waarin hij maar één ding deed: een item in zijn blender gooien. De suspens is in elke video voelbaar: zal Tom erin slagen om het voorwerp te blenden of niet? 

https://www.youtube.com/watch?v=lAl28d6tbko 

Show what you tell 

Het klinkt zo voor de hand liggend, maar toon wat je vertelt in je video. Dat kan letterlijk, maar ook indirect. Deze video van Albert Heijn is een goed voorbeeld van hoe je een boodschap kan vertalen naar het scherm. 

Groentjes komen tot leven in de video en worden in menselijke situaties voorgesteld, waardoor de video niet snel vergeten zal worden en de boodschap van de video ook niet. Missie geslaagd!  

https://player.vimeo.com/video/272528439 

Heb je na dit betoog nog twijfels? Dat kan. Je hoeft ook niets aan te nemen van anderen. Dat bewees Casey Neistat - ‘s werelds eerste vlogger – meerdere malen. Zijn video met de titel ‘Do what you can’t’ toont net aan dat je van niemand iets moet aannemen en gewoon je ding moet doen. Maar een beetje nadenken over het verhaal dat je wil vertellen, kan zeker geen kwaad, want vergis je niet: ook in deze video zit de storytelling helemaal on point! 

https://www.youtube.com/watch?v=jG7dSXcfVqE 

Gerelateerde opleidingen