Community Service Learning

In deze onderwijsvormen zetten studenten zich in voor de (lokale) samenleving. Uit dat maatschappelijk engagement leren ze niet alleen tonnen bij over hun lesinhoud, maar werken ze ook aan hun persoonlijke vaardigheden.

Community Service Learning

Community what?

Community Service Learning (CSL, ook service-learning of leren door maatschappelijk engagement) is een ervaringsgerichte onderwijsvorm waarin studenten zich engageren in de samenleving en hieruit leren. CSL bestaat uit drie pijlers:

Maatschappelijk engagement

Bij CSL vertrek je vanuit een prangende nood of vraag van een maatschappelijke organisatie of gemeenschap. Het grote voordeel is dat de samenwerking een win-winresultaat oplevert: zowel de student als de organisatie leren van elkaar. Samen creëren ze meerwaarde en erkennen ze elkaars expertise.

Gelinkt aan inhoud

Studenten linken wat ze leren in hun opleiding met deze nieuwe ervaring. Zo worden theoretische kaders (aangeboden door opleiding of organisatie) meteen toegepast in de praktijk.

Leren via reflectie

Studenten reflecteren kritisch over hun ervaring en passen op die manier de inhoud toe. Ze krijgen ook een beter beeld van de professionele context waarin ze later terechtkomen.  Met die kennis kunnen ze nadenken over hun eigen toekomst in het werkveld.

Waarom Community Service Learning?

Het pedagogisch kader achter CSL legt de nadruk op de brede vorming van de student: niet enkel als bekwame professional, maar ook als betrokken en verantwoordelijke burger. Meer zelfs, een wereldburger die diversiteit waardeert en geëngageerd in het (beroeps)leven staat. Wereldburgerschap, duurzaamheidsdenken, een onderzoekende en kritische houding en andere belangrijke hedendaagse competenties komen hier geïntegreerd aan bod.

In deze visie staan de campussen van de hogeschool in verbinding met de omgeving en stad waar ze zijn ingebed. Onderwijs en onderzoek krijgen dus concreet vorm in en samen met die buurt. Co-creatie en authentieke leeromgevingen vormen mee de motiverende leerbiotoop voor onze studenten en docenten. Wil je meer weten over hoe we vormgeven aan deze visie op en rond de hogeschool? Lees er hier alles over.

Onderzoek toont aan dat kwaliteitsvolle CSL leidt tot:

• beter toepassen van theorie in de praktijk (Simons & Cleary 2006)
  • meer zelfinzicht, zowel op vlak van persoon als op vlak van studieloopbaan (Yorio & Ye 2012)
  • meer maatschappelijke competenties bij studenten, meer verantwoordelijkheidszin en betrokkenheid op de samenleving (Celio, Durlak, Dymnicki 2011)

Community Service Learning werd opgenomen in het overzicht van de tien meest impactvolle onderwijspraktijken (High-Impact Educational Practices) in het Hoger Onderwijs door de Association of American Colleges & Universities.

Community Service Learning aan Arteveldehogeschool en in Vlaanderen

Aan Arteveldehogeschool wordt CSL al sinds academiejaar 2016-2017 georganiseerd door de lerarenopleidingen. Ook in de opleidingen Pedagogie van het Jonge Kind en Sociaal Werk passen ze CSL toe.

• De Educatieve Bachelor Lager Onderwijs ging aan de slag met deze onderwijsvorm.
  • Sociaal Werk, Educatieve Bachelor Lager Onderwijs en Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs sloegen de handen in elkaar.

Op Vlaams niveau is er een Vlaams Service Learning Netwerk (ondersteund door UCSIA vzw).

Op internationaal en regionaal niveau zijn we betrokken bij het Uniservitate project, een globaal CSL- project met een lokale hub waarin zeven Vlaamse hogescholen en de KU Leuven samenwerken om CSL te verankeren aan de instellingen.

Zelf aan de slag met Community Service Learning?

De principes van het ontwerp van een CSL-vak volgen die van constructive alignment (Biggs, 2003): vertrekkende vanuit de leerdoelen, bekijken we hoe deze beoordeeld kunnen worden en van daaruit geven de activiteiten vorm. De voornaamste kapstok bij CSL is heel eenvoudig: voor- tijdens- en na de praktijkervaring.

Wil je graag je CSL introduceren in je lessen? Bekijk dan even deze checklist:

VOOR

Vooraleer studenten een concreet engagement aangaan, moeten ze goed voorbereid zijn op wat hen te wachten staat. Op wat jij en de organisatie van hen verwacht en moeten ze inhoudelijk voorbereid zijn:

• bied de nodige theoretische kaders aan
  • stem praktisch af met de studenten, maak verwachtingen helder
  • zorg dat studenten al contact hebben met de organisatie om praktisch af te stemmen
  • bespreek mogelijke gevoeligheden of valkuilen in verband met de doelgroep of maatschappelijke thema's die aan bod kunnen komen

TIJDENS

Zorg dat studenten tijdens hun ervaring regelmatig reflecteren, hier feedback op krijgen en breng ze samen met medestudenten om samen te komen tot nieuwe inzichten die ze kunnen meenemen naar hun ervaring:

• laat de studenten reflecteren over hun ervaring en dit op verschillende manieren
  • voorzie feedback en interactie met peers
  • wees bereikbaar voor de studenten tijdens hun ervaring