Introductie

Er wordt door bedrijven geïnvesteerd in gehoorbescherming en toch wordt deze niet altijd (consequent) gedragen op de werkvloer. De onderneming weet eigenlijk niet waarom de gehoorbescherming niet gebruikt wordt en dus ook niet wat veranderd moet worden om een verbetering te bekomen. Om die noden in het bedrijf in kaart te brengen wordt gewerkt volgens het Intervention Mapping Protocol (IMP): ‘Needs assessment’, (Bartholomew Eldrigde et al., 2016). Het is vernieuwend dat er vanuit gedragsverklarende modellen zoals het gedragswiel (VIGL, 2020) aandacht besteed wordt aan de beïnvloedende factoren uit de omgeving en context.

Het verkennende PWO-onderzoek resulteerde in een assessmentinstrument voor werknemer, ploegleider en preventieadviseur als eerste stap van het IMP.

Tijdens het vervolgonderzoek werden volgende onderzoeksvragen geponeerd:

  • Welke determinanten voor non-use van gehoorbescherming uit het verkennend PWO- onderzoek moeten onderdeel uitmaken van het digitaal assessmentinstrument in bedrijven?
  • Zijn de verschillende onderdelen van het assessmentinstrument duidelijk en gemakkelijk in gebruik?
  • Op welke manier kan dit onderzoek verdergezet worden om de volgende stappen van het IMP te doorlopen? (vervolgfinanciering)

Methode

Het assessmentinstrument wordt digitaal gemaakt vanuit de bevindingen uit het kwalitatieve onderzoek van de verkennende studie. Dit instrument wordt geëvalueerd door de werknemers op duidelijkheid en gebruiksgemak door middel van een hardopdenkprotocol. Daarnaast wordt een try-out in een bedrijf georganiseerd om na te gaan in hoeverre het instrument duidelijk en gemakkelijk is in gebruik, en om een eerste blik op de validiteit en betrouwbaarheid te krijgen. Hiervoor worden een aantal vragen over de vragenlijst aan het assessmentinstrument toegevoegd. Tevens wordt een aanvraag voor het TETRA-programma uitgewerkt.

Resultaten

De uitrol gebeurde bij 50 werknemers waarbij de omvang van het probleem nogmaals bevestigd werd: slechts 8% van de werknemers draagt hun gehoorbeschermers (bijna) altijd. 72% van de werknemers vindt de vragen duidelijk, het merendeel van de werknemers (78%) vindt de lijst echter ook te lang. Daarnaast werd aanvraag voor het TETRA-programma goedgekeurd waardoor het project nog 2 jaar met 2 VTE verdergezet kan worden.

Discussie

Tijdens het digitaliseren van de vragenlijsten is gebleken dat er geen nood is aan 2 verschillende assessmentinstrumenten wat betreft de werknemer en de ploegleider, deze worden tot één instrument samengebracht. De resultaten van de ploegleider worden wel apart geanalyseerd: zowel in functie van hun eigen gedrag, als als omgevingsactor voor het gedrag van de werknemer. De bevindingen uit de kwalitatieve bevraging worden meegenomen naar het vervolgonderzoek.

Conclusie

Aan de hand van de pilootstudie werd het assessmentinstrument geoptimaliseerd. Dankzij het TETRA-programma als vervolgfinanciering kunnen samen met een 40-tal Vlaamse multisectoriële KMO’s, GO’s en vakorganisaties interventies ontwikkeld en verder geoptimaliseerd worden in diverse proeftuinen. Deze resultaten en good practices zullen resulteren in een implementatiegids om deze kennis en kunde door te geven.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.