Het is geen sinecure leerlingen en leraren uit te rusten met competenties die het omgaan met complexe duurzaamheidsuitdagingen centraal stellen.

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) wil leerlingen laten reflecteren over de zorg voor zichzelf, de andere(n) en de wereld.

Het onderzoeksproject EDOEL voorziet een instrument voor leraren dat hen helpt om EDO in de lespraktijk te ontwikkelen en te evalueren. Samen met negen leerkrachten uit zes scholen (drie basis- en drie secundaire scholen) werd dit instrument ontwikkeld door middel van de principes van 'Educational Design Research'. Via gezamenlijke werksessies werd samen met de leraren een EDO praktijk ontwikkeld en werd nagegaan welke structuur er nodig is om een doorgedreven evaluatie van de praktijk te ondersteunen. In een tweede fase van het onderzoek werden de EDO praktijken door de leraren uitgetest in de klaspraktijk. Via observaties en reflectiegesprekken werd nagegaan in welke mate de leraar zijn eigen lespraktijk kon evalueren en bijsturen. Op basis van de observaties in de praktijk, reflecties en uitwisselingen van de leraren, input van experten werd het ontwikkelingsinstrument geëvalueerd, aangepast en verder verfijnd.

Vervolgproject

De wholeschoolbenadering als leidraad voor een implementatie van EDO in het basisonderwijs

Eén van de cruciale rollen van onderwijs is om leerlingen en leerkrachten met competenties uit te rusten die hen in staat stellen om met complexe duurzaamheidsuitdagingen om te gaan.

In het UNESCO-eindrapport (2014) werden hieromtrent vijf toekomstige acties voor onderwijs gesuggereerd. Eén hiervan is een doordachte implementatie op beleidsniveau van de school (zgn. wholeschoolaanpak). Het implementeren van een wholeschoolaanpak gaat verder dan alleen lesgeven over duurzaamheid in de school. Het stimuleert om duurzaamheid te integreren in alle aspecten van de school.

Tijdens dit project worden de noden, barrières en ideeën over de implementatie van Educatie Duurzame Ontwikkeling (EDO) en de wholeschoolbenadering die in het Vlaams onderwijs leven bevraagd.

Op basis hiervan worden instrumenten ontwikkeld die Vlaamse basisscholen concreet kunnen ondersteunen om de wholeschoolbenadering van EDO te implementeren.

Valorisatie

Praktijkgids: Educatie voor Duurzame Ontwikkeling: Hoe ga ik aan de slag in de klas én op schoolniveau?

Het huidige project betreft de valorisatie van 2 PWO-projecten m.b.t. Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO), nl “EDOEL, Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk. Ontwikkeling van een zelfevaluatie-instrument voor leraren basis- en secundair onderwijs” en “De ‘whole school’ benadering als leidraad voor een implementatie van EDO in het basisonderwijs”. Het doel van het huidige project is om op basis van de output van deze PWO-projecten een praktijkgids te maken waarin inzichten, tools en praktijkvoorbeelden van beide projecten opgenomen worden, aangevuld met inspirerende inzichten en voorbeelden uit de literatuur (o.a. m.b.t. transformatief leren). Deze praktijkgids zal inspelen op de verschillende niveaus van de schoolwerking nl. beleid, team-werking en klaspraktijk.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

iemand neemt document op papier door met op de achtergrond een laptop

Handleiding EDOEL

Een beknopte handleiding om met het ontwikkelingsmodel aan de slag te gaan.

pdf 2

Paper

Info over EDO, algemeen gebruik ontwikkelingsmodel EDOEL en vormingen.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.