Momenteel worden in en rond Gent jaarlijks een 15-tal gezinnen geholpen. Na een succesvolle implementatie van het project in regio Gent, zijn overheen de jaren ook andere buddywerkingen opgestart in Vlaanderen en Nederland en wordt gewerkt aan de uitbreiding naar een vrijwilligersnetwerk. Zo kunnen we nog meer gezinnen bereiken.

Het project werd door het kabinet van toenmalig minister Lieten geselecteerd voor subsidies in het kader van kansarmoedebestrijding. Bovendien kregen de onderzoekers van de Koning Boudewijnstichting de opdracht om de zorgvoorzieningen voor kansarmen in kaart te brengen. Daarnaast werd de Arteveldehogeschool door Provincie Oost-Vlaanderen geselecteerd om een website te ontwerpen om deze kwetsbare, jonge gezinnen beter te bereiken in de zorgverstrekking.

Het project werd door het kabinet van toenmalig minister Liesbeth Homans geselecteerd voor subsidies in het kader van kansarmoedebestrijding. Met dit project wordt 'Een buddy bij de Wieg' verder uitgebouwd in Vlaanderen om de toegankelijkheid en de continuïteit binnen het zorglandschap te vergroten voor aanstaande en jonge gezinnen in maatschappelijk kwetsbare situaties. Dit gebeurt via het uitbreiden van het bestaand aanbod met een vrijwilligersluik, het opstarten van 2 nieuwe buddy-satelieten in St-Niklaas en Ronse én het opzetten van een lerend netwerk waarin buddywerkingen elkaar versterken.

Inleefspel 'een buddy bij de wieg'

In Vlaanderen wordt één kind op tien in kansarmoede geboren, in Brussel één op vier. Kansarmoede heeft een negatieve impact op de zwangerschaps­uitkomst voor moeder en kind, en op de ontwikkelingskansen voor het kind. Professionals hebben nood aan kennis omtrent kansarmoede en specifieke competenties om aangepaste zorg te bieden.

Startpakket

Binnen dit onderzoeksproject werd een instrument ontwikkeld om deze competenties te helpen verwerven. Naast het aanreiken van specifieke kennis rond de impact van sociale determinanten op de zwangerschap, laat dit instrument ook toe een inlevingsparcours te doorlopen tijdens de verschillende fasen van de perinatale periode. De doelgroep bestaat uit alle medische en sociale zorgverleners die met zwangeren in contact komen (medici, paramedici, sociaal werkers, medewerkers uit sociale organisaties, vrijwilligers) en uit de studenten aan medische, paramedische en sociale opleidingen (geneeskunde, vroedkunde, verpleegkunde, andere paramedische opleidingen, sociaal werk).

Het bordspel kan door een groep studenten of zorgverleners in groep worden gespeeld tijdens een vormingsmoment. Bij de ontwikkeling van het spel worden de principes van ‘educational design’ toegepast, en vinden de didactische en inhoudelijke ontwikkeling van het spel simultaan plaats.

Ben je geïnteresseerd en wil je dit spel ook in jouw organisatie spelen, neem dan contact met ons op via gezondheid-en-zorg@arteveldehs.be.

Fragnant inleefspel

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.