Netwerk bacheloropleidingen kleuter- en lager onderwijs

Het netwerk 'Kleine Kinderen Grote Kansen' verenigt alle 13 educatieve bacheloropleidingen kleuteronderwijs en lager onderwijs in Vlaanderen rond één doelstelling: meer onderwijskansen bieden aan kinderen en zo meehelpen kinder- en kansarmoede te doorbreken. Dit netwerk wordt gecoördineerd door Arteveldehogeschool en wordt ondersteund door de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse overheid.

Meer sociale gelijkheid

Onze missie? Samen werk maken van sociale gelijkheid voor alle leerlingen in het kleuter- en lager onderwijs. We versterken (toekomstige) leraren, ondersteuners, pedagogisch begeleiders en lerarenopleiders in het omgaan met:

• diversiteit;
  • kinderarmoede;
  • krachtige taalleeromgevingen;
  • taal- en denkontwikkeling.

We werken met het eerder ontwikkelde concept (zie onderstaande afbeelding) waarbij onder meer kwaliteitsvolle interactie en warme relaties centraal staan.

Traject 2022-2023: taalbewustzijn van leerkrachten verhogen

Het huidige traject (2022-2023) bouwt verder op eerdere trajecten die sinds 2016 gelopen hebben en wil vooral het taalbewustzijn van leraren in het basisonderwijs en de lerarenopleiding op verschillende domeinen versterken. Denk aan:

• taalstimulering en informatiegeletterdheid;
  • positief omgaan met diversiteit in de klas;
  • voeling ontwikkelen voor warme leerkracht-kindinteracties die bijdragen tot sterke taalverwerving.

Eigen deelproject voor elke lerarenopleiding

Dat doen we op uiteenlopende manieren, steeds via een evidence-informed aanpak. Meer bepaald heeft elke lerarenopleiding een eigen lokaal verankerd deelproject waarbij lerarenopleiders samen met basisscholen uit hun stagenetwerk aan de slag gaan over krachtige taalleeromgevingen en warme leerkracht-kindrelaties. Ook binnen de eigen opleidingen wordt intens gewerkt aan versterking van het curriculum en de professionalisering van lerarenopleiders hierrond.

Lerende netwerken

Samen naar meer sociale gelijkheid. Elke leraar is een taalbewuste leraar!

Daarnaast worden er lerende netwerken georganiseerd die een inhoudelijk kader schetsen en die inzetten op workshops, inspiratiesessies en good practices. Inzichten, tools, materialen en voorbeelden worden gedeeld met het brede onderwijsveld via sociale media, de website grotekansen.be en het tijdschrift Klasse.

• Doelstellingen: verduurzamen, verankeren, verbreden, verdiepen
  • Aanpak: onderwijsprofessionals leren van en met elkaar gericht op een positieve omgang met diversiteit, kansarmoede en ongelijkheid, met specifieke focus op taalstimulering en warme leerkracht-kindinteracties
  • donderdag 23 juni 2022: Lerend netwerk I: (Voor)lezen: Lees je mee?
  • woensdag 5 oktober 2022: Lerend netwerk II: Taalstimulering en taalbeleid
  • dinsdag 29 november 2022: Lerend netwerk III: Informatiegeletterdheid
  • woensdag 1 maart 2023: Lerend netwerk IV: Meertaligheid
  • Slotevent donderdag 11 mei 2023: Lerend netwerk V: Samen naar meer sociale gelijkheid, elke leraar is een taalbewuste leraar
  • dinsdag 12 december 2023: studiedag KKGK - voormiddag: resultaten en aanbevelingen externe evaluatie KKGK; , namiddag: krachtig taalonderwijs. Meer info en inschrijven.

Dagelijks bestuur

Alle lerarenopleidingen Bachelor in het Lager en Kleuteronderwijs

Pedagogische begeleidingsdiensten en onderwijscentra

Externe organisaties

Zo geef je kleine kinderen grote kansen

'Kleine Kinderen, Grote Kansen' ondersteunt je om met kinder- en kansarmoede om te gaan.

Onze website en sociale media reiken hiervoor hefbomen aan en bieden inspiratie. Want hefbomen kunnen met een kleine kracht grote zaken doen bewegen.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Reportage

Juf Karima werkt aan rijke taal in haar klas. Ze investeert in warme relaties met de leerlingen en biedt hen zo grote onderwijskansen.

getuigenis

Reportage

Juf Femke creëert een krachtige taalleeromgeving in een diverse klas.

Reportage

In de reportagereeks 'De klas van juf Jelke' komen warme relaties, kwaliteitsvolle interactie, executieve functies en ouderparticipatie aan bod.

pdf 1

EHBO-Nota

Eerste Hulp Bij Grote Onderwijskansen. Vlaanderenbrede inzet van toekomstige leraren kleuteronderwijs en lager onderwijs ter ondersteuning van basisscholen in coronatijden.

Podcast

Carolien Frijns vertelt meer over effectief leesonderwijs en wat we kunnen leren uit tegenvallende toetsresultaten.

pdf 5

Blog

Een huis van blaadjes. Een krachtige taalleeromgeving in de zomer (en daarna) - Carolien Frijns.

Blog

Wij gaan naar slijmland: Betekenisvolle taaltaken uitvoeren in de buitenlucht - Carolien Frijns.

Blog

'Kleine kippen in de klas?' Inzetten op sterke relaties tussen school en anderstalige ouders - Carolien Frijns.

Katern in Basis

Kip of ei? Naar sterk taalonderwijs op de basisschool - Carolien Frijns.

webinar 1

Plenair gesprek

Who is afraid of eating in bed? Multilingualism and education in Belgium. Plenary talk for Enspired, VVOB.

Gelijke onderwijskansen in én na coronatijden?

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.