De sharing consument binnen sharing/collaborative communities en economieën
Naast massaconsumptie kiest men meer en meer om goederen of diensten te delen. Fiets- en autodelen, kringloopcentra, en open source fora zijn ‘oudere’ voorbeelden. De laatste vijf jaar groeien de sharing toepassingen exponentieel.
De motivaties om aan sharing initiatieven deel te nemen zijn verscheiden. Ze hangen af van de persoonlijkheid van de gever en/of nemer en van contextvariabelen.
Wat persoonlijkheid/motivaties betreft, spelen bij het gratis geven van goederen of overschotten het Pay It Forward Principes, collaboratie, coöperatie, ‘goed willen doen’ (pro-sociaal zijn) en/of duurzaamheid een rol. Tevens kunnen economisch/financiële motieven een rol spelen: voor de nemer ‘ik spaar geld uit door iets te krijgen of te lenen’, voor de deler/gever: ‘ik spaar tijd uit door m’n goederen waar ik vanaf wil niet zelf naar het containerpark te moeten brengen’ of ‘ik verdien aan deze rit, auto of kamer die ik deel’.
Het succes van sharing, de sharing economie en de nieuwe verdienmodellen die daardoor de kop opsteken, worden zeker ook meebepaald door contextvariabelen. Niet alleen door het internet, sociale media, rating systemen; door de financiële crisis en veranderende maatschappij (meer eenouder-gezinnen), maar zeker en vast ook door het product of de dienst zelf (x deelt men wel, y liever niet) en door het soort sharingmodel (gratis versus betalend).
Inzicht krijgen in bepalende persoonlijkheids- en omgevingsfactoren die leiden tot deelnemen of afhaken aan sharing initiatieven, was de hoofddoelstelling van dit project. En dit om advies te kunnen formuleren aan (pre)starters en ondernemers in de deeleconomie.
Ook werden stedenten tijdens het project ingezet om te focussen op juridische (studenten Rechtspraktijk) of fiscale (studenten Accountancy en Fiscaliteit) kwesties rond de deeleconomie.
Relevant nieuws
- Stappenplannen fiscale verplichtingen deeleconomie erkende platformen Inkomsten 2017 - Aanslagjaar 2018
- Belastingsregime deeleconomie voor DIENSTEN via ERKENDE platformen. Programmawet 1 juli 2016, BS 4 juli 2016.
- Overheid schept eindelijk duidelijkheid voor deeleconomie, De Tijd.
- Dit zijn de 8 platformen waar men kan bijverdienen tegen verminderde belastingentarief, De Tijd.
- Rapport over Gent, stad van de commons (Michel Bauwens en Yurek Onzia)
Valorisatie
Het voorbije jaar werd onderzoek gedaan naar de motieven en de hefbomen alsook persoonlijke kenmerken voor deelname aan de deeleconomie. We verdiepten ons ook in de verdien- en businessmodellen en in juridische en fiscale kwesties van de deeleconomie.
Het komende halfjaar staan o.a. een deelname aan het Wetenschapscafé (12/9/2017), het WoooW wetenschapsfestival (26/11/2017) en het uitschrijven van een proceeding nav onze bijdrage aan het internationaal MIC congres op de agenda. Tevens richten we onze pijlen op het publiceerbaar en visueel aantrekkelijk maken van ons onderzoek en van de verschillende eindwerken (BAPs) die een bijdrage leverden aan ons topic. Tot slot, en als kers op de taart, gebruiken we het valorisatietraject voor het organiseren van, netwerken tijdens en de opvolging na het slotevent over The Sharing Personality (7/9/2017).
Onderzoeksrealisaties en -publicaties
Deelrapport 1
Kwalitatief onderzoek o.b.v. deskresearch en interviews bij 11 gebruikers of platformeigenaars en bij 3 niet-gebruikers van dergelijke platformen.
Deelrapport 2
Kwantitatief onderzoek naar de persoonlijkheden en motieven van (niet-)deelnemers aan deeleconomie (enquête N=433).
Artikel conferentie
The Sharing Economy: About Micro-Entrepreneurship and Givers’ (Financial) Motives.
Artikel Oikos
The Sharing Personality: Wie neemt er (niet) deel aan deelinitiatieven en waarom (niet)?
Presentatie
Delen: een kwestie van persoonlijkheid of van contextuele hefbomen.
IMGent congres, Tussen Delen en Beschermen: over kennis, informatie, communicatie.
Presentatie
Sharing Economy: new business models.
MIC Conference Venice. Italy.
Presentatie
'The Sharing Personality - Sharing Business Models - Gent Klimaatstad'.
Slotevent The Sharing Personality, Arteveldehogeschool.
Artikel
Deelname aan de lifeshow 'voor geen geld', door studenten Journalistiek van Arteveldehogeschool.
Bachelorproef
Airbnb versus traditional hotels. How can the hotel industry win from the business of sharing ? (2016) Declerck J.
Bachelorproef
The Sharing Economy: over platformen en mobiliteit: een juridisch overzicht (2017) Risack, L., Decock, E., Messany, D., Standaert, L. & Vandenberghe, N.
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.