Aardrijkskunde

Onderwijsvak Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Je bekijkt de wereld door een geografische bril. Waarom gebeurt wat waar? Waarom is die locatie zo aantrekkelijk voor toeristen? Waarom is die landbouw- of industrietak daar sterk vertegenwoordigd? Waarom migreren zovelen vanuit dat land? Waarom zijn er daar zoveel orkanen? 

Wat zal je leren?

We zoeken naar een antwoord op dergelijke fascinerende vragen via de verschillende onderdelen van aardrijkskunde: fysische aardrijkskunde (o.a. klimaatverandering, platentektoniek, vorming van reliëf, bodem), socio-economische aardrijkskunde (o.a. ruimtegebruik, bevolkingsspreiding, globalisering, duurzaamheidskwesties), cartografie en GIS, en kosmografie.

We werken zo interactief mogelijk via praktische oefeningen en brengen de wereld binnen in de klasmuren via multimedia. Er zijn ook projecten en practica. Uiteraard trekken we er ook regelmatig op uit om terreinwerk te doen.

Troeven

  • Geen specifieke voorkennis vereist, wel brede algemene kennis
  • Goede combinatie met STEM-vakken zoals natuurwetenschappen, biologie, fysica, techniek, wiskunde en informatica, en met socio-economische vakken zoals geschiedenis en economie. Ook de taalvakken Nederlands, Frans en Engels vormen een goede combinatie, zeker in functie van CLIL-onderwijs.
Aardrijkskunde

Kosten voor dit onderwijsvak

Hiernaast vind je een indicatief overzicht van de kosten.

Een financiële drempel mag geen belemmering zijn om te kiezen voor het onderwijsvak dat jou het best ligt. Als je problemen ervaart, raden we je aan om contact op te nemen met een medewerker van de studentenvoorzieningen. In sommige situaties kan de dienst je financieel ondersteunen. Lees hier meer over studietoelagen.

  1ste jaar 2de jaar 3de jaar
Totale prijs boeken € 25,00 € 30,00 € 0,00
Totale prijs syllabi € 55,00 € 45,00 € 10,00
Studiereis/excursie € 15,00 € 50,00 € 50,00
Materialen, producten, uitrusting € 40,00    
TOTAAL (excl. inschrijvingsgeld) € 135,00 € 125,00 € 60,00

Wat na je opleiding?

Je hebt lesbevoegdheid als:

  • Leraar aardrijkskunde in de 1ste graad secundair onderwijs (a- en b-stroom) en 2de graad van de doorstroom- en dubbele finaliteit
  • Leraar maatschappelijke vorming in de 1ste graad secundair onderwijs (b-stroom) en in de 2de en 3de graad van de arbeidsmarktfinaliteit (BSO)
  • Leraar project algemene vakken in de 2de en 3de graad van de doorstroom- en dubbele finaliteit (BSO)
  • Leraar natuur, ruimte en techniek in de 1ste graad secundair onderwijs (a- en b-stroom) 
  • Leraar natuur en ruimte in de 1ste graad secundair onderwijs (b-stroom) 
  • Leraar mens en samenleving in de 1ste graad secundair onderwijs (a- en b-stroom) 
  • Leraar aardrijkskunde in de 3de graad doorstroom-dubbele en arbeidsmarktfinaliteit (ASO, TSO en KSO) bij schaarste aan masters geografie 
  • Leraar aardrijkskunde in het volwassenenonderwijs 
  • Praktijklector aardrijkskunde in de lerarenopleiding 

Perspectieven buiten het onderwijs: 

  • Natuurgids of medewerker in natuurgerichte diensten 
  • Reisleider, gids of kantoorfunctie in een reisbureau of toeristische dienst 
  • Educatief medewerker in musea, bv. Museum voor Natuurwetenschappen 
  • GIS-medewerker in bedrijven en gemeentelijke diensten 
  • Onderzoeker in milieugerichte bedrijven 

Veelgestelde vragen

Heb ik een ruime topografische kennis nodig?

Iemand die voor leerkracht aardrijkskunde studeert, heeft uiteraard nood aan een degelijke topografische kennis. We verwachten een basiskennis, maar we leren je ook hoe je deze kennis kan uitbreiden. We toetsen je groei bij elk examen. Let wel, aardrijkskunde is veel meer dan een topografische kennis! De nadruk in het vak ligt uiteraard op alle fysische en socio-economische processen die het uitzicht van het landschap bepalen.

Moet ik een brede algemene kennis hebben?

Vanzelfsprekend heeft een toekomstige leerkracht aardrijkskunde een brede interesse en een degelijke achtergrondkennis. Je maakt als leerkracht aardrijkskunde immers gebruik van een waaier aan hulpwetenschappen, zoals natuurwetenschappen, wiskunde, geschiedenis en economie. Basiskennis over deze hulpwetenschappen stelt je in staat om de vakinhouden aardrijkskunde ten gronde te begrijpen en bovenal om de aangeleerde technieken en (ICT-)vaardigheden succesvol in de praktijk te brengen. Vaardigheden staan dus centraal, maar geen vaardigheden zonder een degelijke parate kennis!

Ga ik geregeld buiten de campus aan de slag?

De ideale les aardrijkskunde is die op het terrein. De wereld is immers ons studieobject! Dit ideaal is echter vaak niet haalbaar. Noodgedwongen wordt de wereld via beeldmateriaal binnen de klasmuren voorgesteld. Echter, die projectie van de werkelijkheid vervangt geenszins het terreinwerk. In het eerste jaar wordt dan ook in minstens 1 dag terreinwerk voorzien en in het 2 de jaar neemt het aantal excursiedagen toe tot een tweedaagse excursie en meerdere halve dagen terreinwerk. 

Zijn er taken en opdrachten voor het vak?

Bepaalde onderdelen van de vakinhouden worden via taken in zelfstudietijd, opdrachten af te werken na de contacturen, bezoek aan tentoonstellingen, e.d. aangebracht. De te bereiken competenties zijn hierin steeds verwerkt. Doorgaans krijg je bij het begin van het academiejaar de opgave van elke taak, met hun deadline. Het merendeel van vakinhouden en -vaardigheden wordt evenwel tijdens de contacturen aangeleerd en ingeoefend.

Heb ik didactisch materiaal nodig?

Heel wat instrumenten die terreinwaarnemingen vergemakkelijken, zoals een GPS en bodemboor, zijn aanwezig in ons vaklokaal en zijn bijgevolg steeds ter beschikking van de studenten. Toch verwachten we van jou dat je naast de syllabi en enkele boeken ook een kompas koopt. De minimale functies, de richtprijs en de verkoopadressen hiervan, worden na je inschrijving meegedeeld.

Moet ik een bepaalde vooropleiding gevolgd hebben?

Een wetenschappelijke vooropleiding is niet nodig. Heel wat studenten aardrijkskunde komen uit een niet-wetenschappelijke doorstroomfinaliteit en hebben in het secundair dus meestal één uur aardrijkskunde per week gehad. Sterke studenten uit een al dan niet wetenschappelijke dubbele finaliteit hebben ook een mooie kans op slagen. Maar het is moeilijk om algemene uitspraken te doen. Naast je intrinsieke kwaliteiten zijn ook je interesse, werkkracht, inzet en doorzettingsvermogen van groot belang. 

Hoe word ik begeleid voor het vak?

Voor elk opleidingsonderdeel van het vak is er leercoaching voorzien. Dit kan een geroosterd moment zijn tijdens de contacturen, waarbij de docent oefenvragen voorziet, of het kan ook studentgestuurd zijn, waarbij je zelf je inhoudelijke vragen en problemen aan de docent voorlegt. Vanzelfsprekend kan je ook tijdens en na de contacturen bij je docent terecht. Indien nodig kan je ook een afspraak maken met de docent voor een uitgebreid gesprek.