Onderwijsvak Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Ben je gefascineerd door de Engelse taal en zou je die passie graag delen met jongeren? Houd je ervan om je taalvaardigheid steeds te verbeteren en ben je geboeid door wat er leeft in Engelssprekende landen? Lees je graag een goed boek, liefst van je favoriete Engelstalige auteur? Welkom bij het onderwijsvak Engels!

Wat zal je leren?

Met een totaalaanpak laten we alle vereiste kennis en vaardigheden aan bod komen: van woordenschat en grammatica tot mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid. We hebben ook veel aandacht voor cultuur en literatuur, zowel in de actualiteit als vanuit een historisch perspectief. We bestuderen de tendensen in de vreemdetalendidactiek en werken vaak met uitdagende (groeps)projecten.

• Een taal leer je niet alleen door lessen te volgen en examens voor te bereiden. Een taal leer je in de eerste plaats door er veel mee in contact te komen. De mate van vertrouwdheid met de Engelse taal is dus een van de factoren die je slaagkansen vergroten.
  • Interesse, motivatie en werklust zijn wel belangrijke troeven om te slagen als je slechts één uur Engels in het secundair onderwijs hebt gevolgd. Heb je geen Engels gehad in je vooropleiding? Een nauwgezette opvolging en extra inspanningen zijn nodig om de hoeveelheid nieuwe leerstof te verwerken.
  • Studiereis naar Oxford, ook buitenlandse studie- of stageperiode mogelijk.
engels

Wat na je opleiding?

Lesbevoegdheid:

• Lesgever Engels in de eerste graad, in de tweede graad van het aso, tso en bso en in de derde graad van het bso
  • Onderwijs in het buitenland: een aantal studenten heeft werk gevonden in Engelse scholen.

Perspectieven buiten het onderwijs:

• Banksector
  • Verzekeringen
  • Mutualiteiten
  • Secretariaat (zowel op scholen als in de privésector)
  • Vakbond
  • Onderwijs- en algemene uitgeverijen
  • Internationale arbeidsmarkt
  • Privésector

Kosten voor dit onderwijsvak

Hiernaast vind je een indicatief overzicht van de kosten.

Een financiële drempel mag geen belemmering zijn om te kiezen voor het onderwijsvak dat jou het best ligt. Als je problemen ervaart, raden we je aan om contact op te nemen met een medewerker van de studentenvoorzieningen. In sommige situaties kan de dienst je financieel ondersteunen. Lees hier meer over studietoelagen.

1ste jaar 2de jaar 3de jaar
Totale prijs boeken € 120,00 € 40,00
Totale prijs syllabi € 25,00 € 30,00 € 10,00
Studiereis/excursie € 20,00   € 270,00
TOTAAL (excl. inschrijvingsgeld) € 165,00 € 75,00 € 280,00

Moet ik voorkennis hebben?

Welke leerstof behandelen we in de vakstudie?

De leerstof waarvoor je bevoegd bent als toekomstige leraar - in de eerste graad, de tweede graad van het aso, tso en bso en de derde graad in het bso - is het uitgangspunt.

Daarnaast behandelen we leerstof die je verdiept en die onmiddellijk in verband staat met wat je moet kennen om een goede leraar Engels te worden.

Bestaat het vak 'Engels' dan uit 'deelvakken'?

Neen, want het leren van een taal vraagt een totaalaanpak. De leerstof is wel opgedeeld in een aantal onderdelen: taalstudie, grammatica, woordenschat, fonetica en spelling en cultuurstudie. Die behandelen we afzonderlijk tijdens de lessen.

Wat is vakdidactiek Engels?

In vakdidactiek Engels komen de specifieke eigenheden aan bod om een vak als Engels aantrekkelijk, efficiënt en doelgericht te onderwijzen. We vertrekken vanuit de leerplannen en kijken ook naar wat binnen de hedendaagse vreemdetalendidactiek aan de gang is.

Welke vaardigheden komen in het vak Engels naar boven?

Mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden zijn een rode draad doorheen de opleiding en worden tijdens de lessen in de mate van het mogelijke ingeoefend.

Daarnaast verwachten we dat je op eigen kracht je vaardigheden ontplooit en bijschaaft. Voor de eerder kennisgerichte onderdelen (grammatica, cultuurstudie …) leggen we de klemtoon op je inzichtelijke denkvermogen. Je moet de leerinhouden begrijpen, concretiseren en vertalen naar het niveau van leerlingen uit het secundair onderwijs.

Hoe worden vakstudie Engels en vakdidactiek Engels geëvalueerd?

We passen verschillende evaluatievormen toe: schriftelijke examens, werkstukken en permanente evaluatie. Je krijgt op regelmatige basis feedback om je leerproces te stimuleren.

Moet ik veel lezen?

Toch wel. Een aanzienlijk deel van de studiebelasting gaat naar het zelfstandig inoefenen van vaardigheden, aangestuurd door leesopdrachten, voorbereidingstaken en zelfstudieopdrachten. Engelstalige literatuur (zowel fictie als non-fictie) is dus een constante doorheen je opleiding.

Zijn er buitenlandse ervaringen als ik kies voor Engels?

Zoals alle studenten kan je je aanmelden om op buitenlandse stage te gaan tijdens je afsluitende stageperiode. Aangezien meertaligheid een van de selectiecriteria is, heb je als student Engels wel een streepje voor.