Informatica

Onderwijsvak Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Veelzijdigheid troef, zo kunnen we dit onderwijsvak gerust samenvatten. Dit dankzij de diverse inhouden (informatica, ICT, multimedia, edu-media, social media), maar ook door de vele settings waarin informatica in het onderwijs aan bod komt: als afzonderlijk vak, als belangrijke pijler in het STEM-onderwijs, geïntegreerd in andere vakken, in de rol van (pedagogisch) ICT-coördinator die het leerkrachtenteam ondersteunt.

Wat zal je leren?

We leiden je op tot een creatieve duizendpoot die het gebruik van informatica/ICT deskundig begeleidt en helder aanbrengt aan jongeren. Concreet maak je uitgebreid kennis met kantoorsoftware, ontrafelen we computerhardware en internettechnologie en leggen we in algoritmiek de basis van probleemoplossend denken en programmeren. We focussen ook op multimedia, edu-media, beeldbewerking en dynamisch webdesign. Daarnaast is er ruime aandacht voor een projectmatige STEM-aanpak en ook het opzetten en beheren van een netwerk passeert de revue.

informatica

Goed om te weten

• Geen specifieke voorkennis vereist, uiteraard wel een gezonde interesse in ICT en multimedia. Er is een aanbodgestuurd monitoraat en de docenten staan klaar om je extra uitleg te geven. Het vak is ook uitdagend voor wie wel al veel informatica heeft gekregen in het secundair: we leiden je op tot leraar, en leren je hoe je je kennis efficiënt aanwendt en overbrengt aan jongeren.
  • STEM-vak: ICT en computationeel denken zijn onmisbaar in de huidige samenleving. In de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs zijn ze dan ook uitdrukkelijk aanwezig, niet enkel in een vak maar transversaal over de vakken heen.
  • Ook ideaal om ICT-coördinator of projectbegeleider te worden
  • Een eigen laptop is noodzakelijk. De meeste software die we gebruiken, kan je als student gratis downloaden.

Wat na je diploma?

Lesbevoegdheid:

• Leraar ICT en/of toegepaste informatica in het secundair onderwijs in de 1ste en 2de graad en in de 3de graad van studierichtingen die ICT of informatica aanbieden
  • Leraar ICT en/of toegepaste informatica in andere onderwijsvormen: avondonderwijs, CVO’s, projecten, nascholingscentra
  • Beginnend ICT-coördinator in basis- en secundair onderwijs
  • Ondersteunende ICT-functie binnen onderwijs (zowel pedagogische als technische ICT-coördinatoren)

Perspectieven buiten het onderwijs:

• Ondersteunende ICT-functie in het bedrijfsleven
  • Webdesigner of grafisch ontwerper, mits bijkomende nascholing
  • Begeleider en ontwikkelaar e-learning materiaal voor bedrijven

Kosten voor dit onderwijsvak

Hiernaast vind je een indicatief overzicht van de kosten.

Een financiële drempel mag geen belemmering zijn om te kiezen voor het onderwijsvak dat jou het best ligt. Als je problemen ervaart, raden we je aan om contact op te nemen met een medewerker van de studentenvoorzieningen. In sommige situaties kan de dienst je financieel ondersteunen. Lees hier meer over studietoelagen.

1ste jaar 2de jaar 3de jaar
Totale prijs boeken € 105,00
Totale prijs cursussen € 20,00
Materialen, producten, uitrusting: laptop* € 200,00 € 200,00 € 200,00
TOTAAL (excl. inschrijvingsgeld) € 325,00 € 200,00 € 200,00

* Heb je al een laptop, dan valt de begrote kost daarvoor natuurlijk weg.