Katholieke godsdienst

Onderwijsvak Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

In de hyperdiverse levensbeschouwelijke veelheid van vandaag ben jij de rots in de branding die jongeren helpt zoeken naar zin en betekenis. In de opleiding leerkracht katholieke godsdienst vatten we die zoektocht aan vanuit de joods-christelijke traditie.

Je verdiept je in oude Bijbelverhalen die soms verrassend actueel zijn. Je bestudeert kritisch de christelijke traditie en je maakt kennis met de ethische fijngevoeligheden van het hedendaagse christendom. Je leert de knepen van het vak en we maken van jou een eigentijdse godsdienstleerkracht, helemaal klaar om de interlevensbeschouwelijke dialoog van morgen mee vorm te geven.

Studenten rooms-katholieke godsdienst omschrijven zichzelf als:

“open getuige”

vanuit een grote openheid voor de religieuze diversiteit in de klas getuigen ze over hun eigen zoektocht naar een geloofsidentiteit.

“creatieve enthousiasteling”

vanuit hun enthousiasme gaan ze creatief aan de slag om hun leerlingen te motiveren in hun eigen zoektocht naar hun geloofsidentiteit

“gepassioneerde (ver)kenner”

op een gepassioneerde manier willen ze hun opgebouwde vakkennis aan jongeren vertellend overbrengen.

“respectvolle en empathische luisteraar”

vanuit een groot respect voor de eigenheid van elke leerling luisteren ze naar wat hen beroert en bezighoudt.

Wat na je diploma?

Lesbevoegdheid:

• 1ste graad A en B, 2de graad van het aso, tso, bso en kso en 3de graad in het bso

Perspectieven buiten het onderwijs:

• Sociaal-culturele bewegingen van het christelijke middenveld (Welzijnszorg, Broederlijk Delen, Pax Christi)
  • Non-profit sector
  • Redactie van christelijk geïnspireerde weekbladen
  • Christelijk vormingswerk: bezinningsdagen, animatie in abdijhuizen
  • Pastorale werkveld (parochiewerk, zorgsector)

Kosten voor dit onderwijsvak

Hiernaast vind je een indicatief overzicht van de kosten.

Een financiële drempel mag geen belemmering zijn om te kiezen voor het onderwijsvak dat jou het best ligt. Als je problemen ervaart, raden we je aan om contact op te nemen met een medewerker van de studentenvoorzieningen. In sommige situaties kan de dienst je financieel ondersteunen. Lees hier meer over studietoelagen.

1ste jaar 2de jaar 3de jaar
Totale prijs boeken € 110,00 € 50,00 € 50,00
Totale prijs syllabi € 30,00 € 30,00 € 20,00
Studiereis/excursie € 20,00 € 100,00 € 25,00
TOTAAL (excl. inschrijvingsgeld) € 160,00 € 180,00 € 95,00

Moet ik gelovig zijn om het vak katholieke godsdienst op te nemen?

We verwachten een kritische loyaliteit ten opzichte van het christelijke geloof en de katholieke kerk. Dat betekent dat je vanuit een betrokkenheid met het katholieke geloof bereid bent om deel te nemen aan een constructieve dialoog rond het geloof, het christendom en levensbeschouwing in het algemeen.

Wanneer je het vak katholieke godsdienst ook wil onderwijzen, moet je katholiek gedoopt zijn.

Heeft het beroep van leraar katholieke godsdienst nog toekomst? Wordt het vak binnenkort niet afgeschaft in het secundair onderwijs?

De laatste jaren gaan stemmen op om het vak katholieke godsdienst op school af te schaffen en te vervangen door een algemeen vak ‘over godsdiensten’.

In de grondwet staan immers twee belangrijke principes: de vrijheid van onderwijs en de vrijheid van religie/levensbeschouwing. Vrijheid van onderwijs betekent dat ouders mogen kiezen of hun kinderen school lopen in een school georganiseerd door de overheid (gemeente, provincie, gemeenschap ...) of in een school gebaseerd op een religieuze/levensbeschouwelijke visie (vrij onderwijs). Ook al klinken de stemmen weleens luid via de media, toch zal dat niet zomaar gebeuren, gezien het feit dat levensbeschouwelijke vorming is opgenomen in de grondwet.

Komt de bijbel veel aan bod tijdens de lessen?

De studie van de Bijbel (zowel het Oude als het Nieuwe Verbond) komt uitgebreid aan bod. We bestuderen de teksten vanuit de historisch-kritische methode.

Daarna achterhalen we de betekenis van de teksten voor onszelf en jongeren vandaag. Ten slotte gaan we na hoe we met Bijbelteksten op een didactisch verantwoorde manier aan de slag kunnen in de klas.

Komen de wereldreligies aan bod?

In een multiculturele en pluralistische samenleving worden we geconfronteerd met andere levensbeschouwelijke visies. Het is belangrijk om als toekomstige godsdienstleraar een degelijk inzicht te verwerven in de krachtlijnen van de andere godsdiensten en levensbeschouwingen.

Wanneer we de andere levensbeschouwelijke visies bespreken, vertrekken we vanuit onze katholieke/christelijke identiteit. Van een leraar godsdienst wordt immers verwacht dat hij/zij de eigen levende traditie kent en in open dialoog kan treden met andere levensbeschouwelijke tradities.

Hoe moeilijk is katholieke godsdienst? Kan ik vanuit tso- of bso-richting het vak volgen?

Wij willen een degelijke basis en achtergrondinformatie bieden. Van jou vragen we enige inwerking in het studiemateriaal. Met andere woorden: het vak vraagt studie- en leeswerk. Daar kan je niet omheen.

Wanneer je de lessen aandachtig volgt, consequent de leerstof bijhoudt en de opdrachten nauwgezet uitvoert, kan je zonder twijfel slagen.

Welke lesbevoegdheid krijg ik?

Een leraar katholieke godsdienst kan rooms-katholieke godsdienst geven in het officieel en het vrij onderwijs. De tewerkstelling start altijd met een engagementsverklaring: je volgt het geldende leerplan en verklaart door het sacrament van het doopsel tot de rooms-katholieke kerk te behoren.

Als er een vacature is voor uren RK godsdienst, draagt de inspecteur-adviseur een kandidaat voor de functie voor. De inrichtende macht van de school stelt de leerkracht uiteindelijk aan.