Natuurwetenschappen

Onderwijsvak Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Is wetenschap je passie? Zijn zowel biologie, fysica als chemie je ding? Dan is natuurwetenschappen de juiste keuze. Tijdens je opleiding onderzoek je natuurwetenschappelijke fenomenen en leer je hoe je die inhouden boeiend overbrengt aan jongeren.

Wat zal je leren?

In het 1ste opleidingsjaar staat de levende natuur (biologie) centraal, maar daarnaast leer je ook aanvullende aspecten van de niet-levende natuur (fysica).  Vanaf het 2de opleidingsjaar komen vooral fysica en chemie aan bod. Afhankelijk van je interesse en noden kan je in het laatste opleidingsjaar je expertise in fysica nog verdiepen of kiezen voor een basismodule biologie. Tijdens de opleiding is er aandacht voor labowerk (waarnemingen, dissecties, proeven).

Vereiste voorkennis: wie in het secundair onderwijs elk jaar de aparte wetenschappen of het vak natuurwetenschappen heeft gehad, heeft voldoende voorkennis.

natuurwetenschappen

Wat na je diploma?

Je hebt lesbevoegdheid als:

• Lesgever natuurwetenschappen in de 1ste graad
  • Lesgever natuurwetenschappen in de 2de graad
  • Lesgever natuurwetenschappen in de 3de graad bso

Perspectieven buiten het onderwijs:

• Educatief medewerker in natuur- en educatieve centra, musea rond natuurwetenschappen of natuurparken

Kosten voor dit onderwijsvak

Hiernaast vind je een indicatief overzicht van de kosten.

Een financiële drempel mag geen belemmering zijn om te kiezen voor het onderwijsvak dat jou het best ligt. Als je problemen ervaart, raden we je aan om contact op te nemen met een medewerker van de studentenvoorzieningen. In sommige situaties kan de dienst je financieel ondersteunen. Lees hier meer over studietoelagen.

1ste jaar 2 de jaar 3 de jaar
Totale prijs boeken

Totale prijs syllabi

Materialen, producten, uitrusting

Kledij

TOTAAL (excl. inschrijvingsgeld) € 212,00 € 45,00 € 15,00

Veelgestelde vragen

Ik heb al een labojas en/of dissectieset uit een vorige opleiding. Mag ik die blijven gebruiken?

Dat kan. De labojas moet lange mouwen hebben en is bij voorkeur wit. De dissectieset moet deze materialen bevatten: een scalpelhouder met gepaste mesjes, een pincet, een schaartje met fijne punten, een grotere stevige schaar met bij voorkeur een botte en fijne punt, een naald op houder en een sondeerstaafje.

Mag ik tweedehandsboeken en -syllabi gebruiken?

Tweedehandsboeken mag je gebruiken als je de juiste edities hebt. Kijk dus de referenties van boeken na op de lijst met aan te kopen studiemateriaal. Van syllabi koop je best een nieuw exemplaar. Die worden namelijk jaarlijks of na ieder semester bijgewerkt.

Waar kan ik tweedehandsboeken kopen?

Op de campus bevinden zich enkele plaatsen waar studenten kunnen adverteren. Daar vind je soms interessante aanbiedingen. De dienst studentenvoorzieningen (Stuvo) organiseert ook een tweedehandsboekenbeurs.

Waarom is de opleidingskost het hoogst in het eerste jaar?

De meeste van de boeken die je koopt bij het begin van het eerste semester, gebruik je gedurende de drie jaren van de opleiding. Ook de labojas en de dissectieset komen nog drie jaar van pas. Dat maakt dat de grootste uitgaven geconcentreerd liggen in het eerste jaar.