Alles over deze bijscholing

Inhoud

Op welke manier kan ik nagaan welke kennis en vaardigheden in de toekomst relevant zijn voor onze organisatie? Hoe start ik met het opmaken van competentieprofielen? Hoe ontwikkelen we een gepaste visie op leren en ontwikkelen?

Zoek je antwoorden op deze vragen of kan je andere hulp gebruiken bij het bouwen aan een sterker leer- en competentiebeleid? Meld je aan voor deze competentiebooster!
Samen met Vivo ondersteunen we organisaties bij het bouwen aan een sterker leer- en competentiebeleid.

Vanuit Arteveldehogeschool bieden we procesbegeleiding op maat (max. 4 dagen). We vertrekken vanuit jouw vragen, doelen en noden en eindigen in een duurzaam actieplan waar je verder mee aan de slag kan om je organisatie future-proof te maken.

Programma

1. Vrijblijvende quickscan: aan de hand van stellingen krijg je zicht op waar jouw organisatie staat op vlak van competentie- en leerbeleid.
  2. Aanmelding: vul dit online formulier in.
  3. Intake: bespreek met een consulent van Vivo en een procesbegeleider van Arteveldehogeschool je doelen, thema’s en timing.
  4. Begeleidingsproces van max. 4 dagen om te eindigen met een duurzaam actieplan.

Doelgroep

Organisaties uit Oost- & West-Vlaanderen binnen de social profit sector en de diensten gezinszorg, ouderenzorg en kinderopvang van lokale besturen. Enkel organisaties met minder dan 250 werknemers.

Social profit sector

• PC 318.02 – Gezinszorg
  • PC 319.01 –Opvoedings- en huisvestingsinrichtingen en -diensten
  • PC 327.01 – Maatwerkbedrijven
  • PC 329.01 – Socioculturele sector
  • PC 330 – Federale gezondheidsdiensten
  • PC 331 – Vlaamse gezondheidsdiensten
  • PC 337 – Aanvullend paritair comité voor de social profit

Lokale besturen, meer specifiek volgende diensten (de diensten waarvoor je begeleiding wenst dienen kleiner te zijn dan 250 werknemers. Het lokaal bestuur als geheel mag groter zijn):

• Gezinszorg
  • Ouderenzorg
  • Kinderopvang

Procesbegeleiders

• An Godart
  • Greet De Lathauwer
  • Sofie Vastmans
  • Tara Vander Mynsbrugge

Gratis trajectbegeleiding

Hoe speel je als social profit organisatie in op de veranderingen in het werk en op de arbeidsmarkt? Hoe maak je je medewerkers veerkrachtig en toekomstbestendig? Hoe creëer je een leercultuur die bijdraagt aan de kwaliteit en duurzaamheid van je dienstverlening?

Dit zijn enkele van de vragen die het project Competentiebooster wil beantwoorden. Het project is een initiatief van VIVO, het Vlaams Instituut voor Vorming en Opleiding in de social profit, in samenwerking met verschillende partners uit de sector. Vanuit Arteveldehogeschool behandelen we met 4 projectmedewerkers de aanvragen uit Oost-  en West-Vlaanderen. Het project loopt van 2023 tot 2025 en heeft als doel om een strategisch competentiebeleid te stimuleren en te ondersteunen in Vlaanderen, met focus op kmo’s.

Het project Competentiebooster bestaat uit:

• Een begeleidingstraject waar we organisaties op maat ondersteunen bij het ontwikkelen en implementeren van een competentiebeleid. Het traject bestaat uit een intakegesprek, een nulmeting, een actieplan, een coachsessie en een evaluatie.
  • Een onderzoek waarin we de effecten en de impact van het project meten en evalueren. Dit onderzoek voeren de KU Leuven en Universiteit Antwerpen uit.

Het project Competentiebooster wil een meerwaarde bieden voor zowel de organisaties als de medewerkers in de social profit sector. Door in te zetten op een strategisch competentiebeleid kunnen organisaties hun doelstellingen beter realiseren, hun kwaliteit verbeteren, hun innovatievermogen vergroten en hun aantrekkelijkheid als werkgever versterken.

Voor medewerkers betekent een gedragen competentiebeleid dat ze meer kansen krijgen om te leren en te groeien, beter inspelen op de veranderingen in hun werk, meer tevreden en gemotiveerd zijn en zo langer en gezonder kunnen werken.

Diverse en uiteenlopende vragen bereiken ons uit zowel de kinderopvang als de woonzorgcentra. We bieden begeleiding op maat in verschillende vormen: via observaties, workshops en door gesprekken te ondersteunen. Bijvoorbeeld om sterktes en talenten in kaart te brengen bij kinderbegeleiders, de generatiekloof bespreekbaar te maken bij zorgkundigen, POP-gesprekken begeleiden en inzetten op verbindende communicatie, coachingsvaardigheden, feedback en feedforward.

Op zoek naar meer info over de competentiebooster?

Wanneer?

Aanmelden kan tot 1 oktober 2024

Waar?

Ter plaatse in jouw organisatie

Kostprijs?

Gratis (via de De-minimis)

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?