Alles over deze bijscholing

Inhoud

In deze studiedag zoomen we in op creatieve ACT-interventies die je als therapeut kan inzetten in je sessies met cliënten. Acceptance and Commitment Therapy (kortweg ACT) is een wetenschappelijk onderbouwde vorm van gedragstherapie.

We lichten kort toe wat ACT inhoudt. De focus echter ligt op het delen van praktijkinterventies tijdens meerdere workshops. Verschillende therapeuten die met ACT werken binnen de geestelijke gezondheidszorg, delen hun ervaringen met jou.

• 9u00     Voormiddagprogramma met pauze
  • 12u15  Pauze met broodjeslunch
  • 13u00  Namiddagprogramma met pauze
  • 16u15  Afronding van de vormingsdag

Inhouden lezingen + workshops (per dag)
Plenaire lezing : Theoretische opfrissing (Toon Van Soom)
Tijdens de "theoretische opfrissing" overlopen we samen de ACT-hexaflex met de 6 kernprocessen: aandacht voor het hier en nu, acceptatie van emotie, defusie, zelf-als-context, waarden en waardengerichte actie. We belichten hoe deze processen een rol spelen binnen therapie en hoe je deze kan inzetten als therapeut bij je cliënten. Voor de deelnemers met meer ACT-ervaring is dit eerder opfrissing, echter maken we ook meteen de link met de workshops die volgen na deze theoretische opfrissing.

Workshopsessie 1: ACT in beeld (Benedikte Covemaeker)
 In deze workshop staan we stil bij hoe we de ACT vaardigheden kunnen vertalen in creatieve opdrachten, hoe we in de beleving van ACT stappen door het toepassen van beeldende werkvormen.

Workshopsessie 2: Stop wishing start doing! Actiegerichte vertaling van ACT  (Kathleen Vanduffel)
In deze workshop gaan we zoeken hoe we waarden kunnen vertalen in een toegewijde actie. Hoe kunnen we ondanks de innerlijke barrières komen tot waardengericht handelen.

Workshopsessie 3: Toepassing ACT: groepstherapie bij tieners en jongvolwassenen (Toon Van Soom)
In deze workshop laten we je mogelijke ACT-interventies ervaren die je kan toepassen in groepstherapie bij tieners en jongvolwassenen. Wat zijn voordelen van het gebruik van ACT in groepsverband? Zijn er ook aandachtspunten? De ACT-interventies ervaren en zelf in ACTie komen, zullen helpen om deze in te zetten bij je eigen cliëntenpopulatie.

Doelgroep

Deze studiedag is in eerste instantie gericht op ergotherapeuten maar andere zorgprofessionals met interesse kunnen ook aansluiten.

Voorkennis over of ervaring met ACT is handig, maar geen vereiste.

Lesgevers

Toon van Soom is in 2003 afgestudeerd als ergotherapeut. Hij heeft 19 jaar ervaring met jongeren en jongvolwassenen met psychische kwetsbaarheid. Gedurende 10 jaar was hij werkzaam op de afdeling tieners op de kinderpsychiatrische afdeling in OPZ Geel. Momenteel werkt hij als docent aan de opleiding ergotherapie aan de Thomas More hogeschool in Geel. Dit combineert hij met zijn bijberoep als zelfstandig jongerentherapeut in groepspraktijk De Parelvissers. Hij behaalde bijkomende opleidingen: Psychotherapeut & systeemtherapeut in de oplossingsgerichte therapie, ACT (basis en verdieping opleiding), geweldloos verzet in gezinnen, …

Kathleen Vanduffel is afgestudeerd in 1990. Ze is sindsdien werkzaam in Karus (29 jaar op een crisisafdeling en de laatste jaren op een kortdurende behandelafdeling waarin ACT een grote rol speelt) Daarnaast is Kathleen ook creatief therapeut en docent aan de opleiding ergotherapie in Arteveldehogeschool.

Benedikte Covemaeker is in 2003 afgestudeerd als ergotherapeut.  Ze heeft 19 jaar ervaring met volwassenen met psychische kwetsbaarheid.  Gedurende 11 jaar in het psychiatrisch centrum Caritas (nu CARUS). Momenteel werkt Benedikte reeds 8 jaar in Hedera, een psychisch revalidatiecentrum in Ieper.  In Hedera wordt gewerkt met SRH-methodiek en ACT

Wanneer?

Dinsdag 19/03/2024 van 9u00 tot 16u15

Waar?

Kostprijs

Early bird tarieven

• Stageplaatsen: 140 euro
  • Standaard: 160 euro

Tarieven vanaf 19/03/2024

• Stageplaatsen: 160 euro
  • Standaard: 180 euro

(incl. Lunch, drank, syllabus)
Min 50, max 60 deelnemers

Kmo-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor de kmo-portefeuille.  Kies bij je aanvraag Arteveldehogeschool (erkenningsnummer DV.O101978) als dienstverlener en thema ‘beroepsspecifieke competenties’.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?