Opleidingsinformatie

Af en toe sta ik in mijn werkkamer voor mijn boekenkast en kijk naar de boeken die ik in de loop van 40 jaar bij elkaar heb gesprokkeld. Ik ben bijna 80, dus dat zijn heel wat boeken. Veel van deze boeken hebben mij de weg gewezen, als creatief therapeut, al bestond die term toen ik een beroep moest kiezen nog niet. Deze literatuur gaat ook lang niet allemaal over creatieve therapie.  Eerder raken ze aan elementen waaruit creatieve therapie is opgebouwd. Het zijn boeken die me ooit een verrassend inzicht gaven, me van mening deden veranderen, mijn blik verruimden, me ondersteunden, boos maakten, uitdaagden of tot nadenken stemden. En als ik er een ding van geleerd heb is dat het definitieve boek over creatieve therapie niet bestaat.

Het is jammer dat er in (Nederlandse) opleidingen veelal niet mag geput worden uit literatuur die ouder is dan 5 jaar.  Het begrip helende kunst is zo oud als de mens zelf. Denk niet in termen van vernieuwing maar van bezinning op de context en de tijd waarin wij onder de noemer ‘creatieve therapie’ kunst in allerlei vormen inzetten om mensen van alle leeftijden met allerlei problemen en uit allerlei culturen te helpen hun leven beter aan te kunnen.  Door wat te vertellen over mijn eigen zoektocht loop ik misschien een eindje mee met die van jullie.

Wie is Truus Wertheim-Cahen?

Truus Wertheim-Cahen is geboren in Nederland in 1944. Ze studeerde ergotherapie in Jerusalem, waar ze een aantal jaren als ergotherapeute aan de slag ging. Daarna koos ze voor de studies psychologie in Utrecht en ‘Art therapy’ in New York. Haar master degree behaalde ze in Utrecht. Ze stelde in de jaren 80 en 90 eigen werken tentoon.

Ze ging vele creatief therapeuten voor en pionierde binnen ons vakgebied. Hierbij superviseerde ze talrijke creatief therapeuten, gaf les in verschillende opleidingen en lezingen of workshops over heel Europa en bleef zich de hele tijd bijscholen. Ze was lid van de adviesraden bij diverse opleidingen en organisaties in binnen- en buitenland. Haar expertise ligt vooral bij trauma (oorlogsslachtoffers). Haar vele publicaties getuigen hiervan.

Truus Wertheim-Cahen wordt beschouwd als een autoriteit binnen ons vakgebied. Dit werd bevestigd door twee awards (Marga Klompéprijs 1999, door het 'pilot project' dat door haar werd begeleid, en erelid van de Nederlandse beroepsvereniging 2002).

22 maart 2024

13u30 - 16u30

Campus Kantienberg

Kostprijs

Studenten: 20 euro

Externen: 45 euro

Praktische info

vrijdag 22 maart 2024 13:30 16:30
Fysiek
Plaats
Kostprijs
  • € 45,00

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?