Alles over deze bijscholing

Inhoud

Als kinderen of volwassenen moeite hebben om vlot te communiceren met hun omgeving, begint de zoektocht naar aangepaste communicatiehulpmiddelen om de persoon zo optimaal mogelijk te ondersteunen. Naast mimiek en lichaamstaal omvat ondersteunde communicatie ook gebarensystemen, tastbare verwijzers, grafische symbolen, geschreven taal en computergebaseerde toepassingen. Heel belangrijk is dat ondersteunde communicatie aansluit bij de huidige mogelijkheden en de behoeften van de cliënt en zijn omgeving.

In de voormiddag trachten we enkele vragen te beantwoorden rond ondersteunde communicatie: wanneer start je met OC en hoe bouw je dit op? Hoe bepaal je met welke communicatievorm gestart wordt? Hoe begin je aan een communicatiemap? Wanneer ga je over naar een computergebaseerde toepassing? Hoe integreer je een communicatiehulpmiddel in het dagelijkse leven?

In de namiddag bouwen we hierop verder aan de hand van een concrete casus en praktijkvoorbeelden. Er wordt ook tijd gemaakt voor individuele vragen en uitwisselen van ervaringen.

Programma

• 9 uur - Voormiddagprogramma, samen met derdejaarsstudenten opleiding Logopedie Arteveldehogeschool
    De lesgevers maken je wegwijs in de opbouw van ondersteunde communicatie, van de eerste start met concrete voorwerpen of enkele symbolen tot een heel uitgebreid communicatiehulpmiddel. Via filmmateriaal en concrete praktijkvoorbeelden tonen we hoe je aan de slag kan, wat de mogelijkheden zijn, welke toestellen er bestaan,...
  • 12.15 uur -  Pauze met broodjeslunch
  • 13 uur - Namiddagprogramma, enkel met professionelen

Er wordt dieper ingegaan op 2 casussen. De zoektocht wordt geschetst van de prille start naar een volwaardig uitgebreid communicatiehulpmiddel. Dit is een boeiende weg, die veel ideeën geeft om in de praktijk mee aan de slag te gaan. Je kan verschillende bestanden op spraakcomputers bekijken, soorten bediening van communicatiehulpmiddelen uitproberen. Er is tijd om op concrete vragen in te gaan en samen te zoeken naar een weg om OC verder uit te bouwen.

• 16.15 uur -  Afronding van de vormingsdag

Doelgroep

Deze studiedag is bedoeld voor professionals die in contact komen met kinderen en volwassenen die vanuit een spraak-, taal- en communicatiestoornis nood hebben aan ondersteunde communicatie.

Lesgevers

Evelien Martens en Stephanie Galle zijn al jaren werkzaam als logopedist in MFC Ten Dries. Daar bouwden ze veel expertise op rond ondersteunde communicatie bij kinderen van 2,5 tot 21 jaar met een motorische/meervoudige beperking.

Wanneer?

Donderdag 2 mei 2024 van 9 tot 16.30 uur

Waar?

Kostprijs

Early bird:

• Stageplaatsen: 145 euro
  • Standaard: 165 euro

Kostprijs vanaf 2 april:

• Stageplaatsen: 165 euro
  • Standaard: 185 euro

(incl. lunch, drank, syllabus)

Kmo-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor de kmo-portefeuille. Kies bij je aanvraag Arteveldehogeschool (erkenningsnummer DV.O101978) als dienstverlener en thema ‘beroepsspecifieke competenties’.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?