Alles over deze bijscholing

Deze opleiding is een initiatief van de Associatie Universiteit Gent, ingericht door de vier partnerinstellingen (Arteveldehogeschool, HOGENT, Howest en UGent).

Inhoud

In deze module focussen we op de positie van de deelnemer, cliënt, doelgroep… in politiserend sociaal werk. De ‘emancipatie’ van de deelnemers aan sociaal werk praktijken krijgt zeer verschillende invullingen. Een belangrijke kwestie daarin is hoezeer sociaal werkers spreken en handelen voor of namens die deelnemers, en/of deelnemers zelf kunnen spreken.

Wat betekent emancipatie in politiserend sociaal werk, en wat betekent het voor de rol van en de verhouding tussen sociaal werkers en deelnemers?  We gaan in op enkele visies op ‘emancipatie’ die invloed hadden en hebben in het sociaal werk.

De module 'Emancipatie in politiserend werk', is onderdeel van het postgraduaat 'Politisering in het sociaal werk' en wordt ook als bijscholing voor externen aangeboden.

Aanpak

• We onderzoeken samen politiserende praktijken waarin emancipatie van de deelnemers centraal staat. We bekijken de verschillende benaderingen en uitwerkingen van emancipatie in de praktijk. De verkenning is gericht op een kritische reflectie over de verschillende benaderingen van emancipatie in de praktijk van het sociaal werk.
  • In een lectuurseminarie zoomen we in op enkele sleutelteksten over ‘emancipatie’. We onderzoeken hoe 'emancipatie' hierin bekeken wordt en wat dit betekent voor de rol van de sociaal werkers en hun verhouding tot de deelnemers.

Evaluatie - Rapport

In een korte reflectiepaper bespreken de deelnemers een fragment uit een sleuteltekst. Ze geven commentaar bij dit fragment en brengen dit in verband met de onderzochte praktijken.

Deelnemers aan de bijscholing hebben de keuze om al dan niet deel te nemen aan de evaluatieproef.

• Wie de bijscholing volgt, zonder deel te nemen aan de evaluatie, verwerft een attest van deelname.
  • Wie slaagt voor de evaluatie, verwerft een certificaat van bijscholing.

Het certificaat van bijscholing geeft recht op een vrijstelling voor het gelijknamige opleidingsonderdeel voor wie binnen de 3 jaar het postgraduaat volgt.

Lesgevers

• Luc De Droogh (HOGENT)
  • Raf Debaene m.m.v. Heidi Degerickx.

Locatie

De locatie roteert tussen de partnerinstellingen Arteveldehogeschool, HOGENT, Howest en UGent.

Voor 2023-2024: Campus Howest

• donderdag 22 februari 2024 09:00-17:00
  • donderdag 7 maart 2024 09:00-17:00

Optioneel: 18 april 2024 paper indienen

Kostprijs?

250 euro

Vragen?

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?