Alles over deze bijscholing

• 12u15  Pauze met broodjeslunch
  • 13u00  Namiddagprogramma met pauze
  • 16u15  Afronding van de vormingsdag

Inhouden lezingen + workshops (per dag)

• Dag 1
    We verkennen samen wat moeilijk hanteerbaar gedrag in een schoolse setting kan inhouden en gaan samen op zoek naar een gemeenschappelijke taal.
    Vervolgens verdiepen we ons in de preventiepiramide als generiek kader om ons handelen te structureren van preventief naar curatief. Met uiteraard heel veel aandacht voor preventie.
    Het tweede dagdeel staat in het teken van sociale vaardigheden als vak en in de belangrijkste kenmerken van een veilig klasklimaat.
  • Dag 2
    Inzetten op preventie is een stevige en noodzakelijke basis. Maar soms hebben we meer tools nodig om het hoofd te bieden aan de uitdagingen bij gedrag op school.
    In de voormiddag bekijken we gedrag vanuit emotionele ontwikkeling en verdiepen we ons in het belang van trauma en hechting.

Na de middagpauze verkennen we een aantal ondersteunende tools voor specifieke preventie en curatie.
Afsluiten doen we met het maken van een synthese van onze tweedaagse verdieping in gedrag.

Doelgroep

Leerkrachten (buiten)gewoon onderwijs, ondersteuners, therapeuten, zorgcoördinatoren, andere onderwijsprofessionals werkzaam binnen onderwijs.
De focus ligt vooral op lager onderwijs.

Lesgevers

• Joris Van de Velde:  Joris werkt 30 jaar in de Vinderij in Lokeren. Een lagere school voor buitengewoon onderwijs type 3.  Hij geeft daar nu les en maakte ook nog deel uit van de cel leerlingbegeleiding en was eveneens beleidsmedewerker. Nu combineert hij zijn job als titularis met een lesopdracht binnen de BanaBa Buitengewoon onderwijs en de BanaBa zorgverbreding en remediërend leren met focus op klasklimaat en moeilijk hanteerbaar gedrag.

Wanneer?

• Donderdag 21/03/2024
  • Donderdag 28/03/2024

Telkens van 9u-16u15

Kostprijs?

Early bird:

• Stageplaatsen:  260 euro
  • Standaard:  280 euro

Kostprijs vanaf 12/09/23:

• Stageplaatsen  280 euro
  • Standaard  300 euro (incl. Lunch, drank, syllabus)

Min 25p, max 30p.

Kmo-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor de kmo-portefeuille. Kies bij je aanvraag Arteveldehogeschool (erkenningsnummer DV.O101978) als dienstverlener en thema ‘beroepsspecifieke competenties’.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?