Alles over deze bijscholing

Inhoud

In het eerste deel van deze studiedag gaan we na wat we nu wel en wat we nu juist niet weten vanuit de wetenschap over ‘lateralisatie’. We starten met een beschrijving van de term om al snel over te gaan naar de neuroplasticiteit van de hersenen. We bespreken uitgebreid één van de belangrijkste kernmerken van ’lateralisatie’ op gedragsniveau, nl. de handvoorkeur. We gaan ook wat dieper in op de richtingsproblemen en andere problemen die vaak gepaard gaan met een niet geautomatiseerde handvoorkeur. Samen met de deelnemers kijken we of inzichten uit de literatuur kunnen bijdragen tot een antwoord op deze vragen.

Het tweede deel van deze studiedag is een praktijkgericht luik, waarbij we werken met casussen. We vertrekken vanuit het ICF-kader en leren op die manier kijken naar functiestoornissen en problemen op het vlak van activiteiten en participatie. Er wordt heel wat ruimte voorzien voor de deelnemers om mee na te denken over de problemen die te maken hebben met ‘lateralisatie’.

Doelgroep

Max. 45 deelnemers

Ergotherapeuten, logopedisten, kinesitherapeuten, psychomotorisch therapeuten en ondersteuners.

Dagindeling

• 9u: Plenair deel I
  • 11u: pauze
  • 11u15: Plenair deel II
  • 12u15: lunch
  • 13u: workshop 1 of 2
  • 14u30: pauze
  • 14u45: workshop 1 of 2
  • 16u15: afronden
  • 16u30: einde studiedag

Plenair deel I: door Marieke Coussens: state of the art (2u):

In het plenaire gedeelte gaat Marieke dieper in op recente wetenschappelijke lectuur en onderscheidt ze feiten van fabels.

De begrippen ‘lateralisatie, lateraliteit’, handvoorkeur en richtingsproblemen worden onder de loep genomen.

Na de uiteenzetting volgt een discussie in groep.

Plenair deel II: door Marieke Coussens en Griet Dewitte (1u):

Vertrekkende vanuit een casus gaan we samen na hoe we een eventuele boomstructuur kunnen opstellen om bij kinderen met ‘lateralisatieproblemen’ aan de slag gaan. Hierbij proberen we de link te leggen naar de recente wetenschappelijke inzichten.

Workshop 1 (1u30):

Nathalie brengt een casus waarin vooral omkeringen en richtingsproblemen naar voor komen.

Workshop 2 (1u30):

Griet brengt een casus waarin het blijvend wisselen van handvoorkeur naar voor komt.

Lesgevers

Griet Dewitte

​​​​​​​Griet is al meer dan 30 jaar werkzaam als pediatrisch kinesitherapeut. Zij deed ervaring op in de revalidatiesector, het buitengewoon onderwijs en in haar eigen privé-praktijk. Zij werkt momenteel in het Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen en het Referentie Centrum Autisme van het UZ Gent. Daarnaast is zij verbonden als docent aan de opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie. Zij is (co)-auteur van diverse publicaties rond DCD en Psychomotorische Therapie. Zij coördineert tevens het Postgraduaat ‘Psychomotorische Therapie bij kinderen en jongeren’ aan de UGent.

Marieke Coussens

Marieke (°1977) is al meer dan 20 jaar op zoek naar allerlei manieren om jonge kinderen -die een moeilijkere start maken in het leven- te helpen de beste versie van zichzelf te worden. Haar missie is om deze kinderen, ze noemt ze ook haar superhelden, te laten schitteren. Nadat ze enkele jaren als ergotherapeut in het revalidatiecentrum Sint Lievenspoort in Gent heeft gewerkt, leidde haar zoektocht haar naar de University of Alberta in Edmonton (Canada) waar ze de levenskwaliteit van jongeren met en zonder autisme onderzocht. Ze zette nadien deze opgedane kennis in als privé therapeut in haar eigen praktijk maar ook als docent en onderzoeker. Haar missie? Een brug bouwen tussen het werkveld en de academische wereld. Hoe? Door het combineren van een privé praktijk, het lesgeven aan de Arteveldehogeschool en onderzoek te doen over de participatie van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen aan de Universiteit Gent. Met als enigste doel, het creëren van een inclusievere samenleving voor deze superhelden.

Nathalie Vanassche

Als ergotherapeute werkt Nathalie reeds 27 jaar met kinderen (en hun context) met ontwikkelingstekorten, -stoornissen, leerstoornissen, gedragsstoornissen, sociaal-emotionele stoornissen, DCD... Samen met het kind, de ouders, de leerkrachten... gaat ze vanuit een multidisciplinaire setting (CAR TerKouter in Deinze) op zoek hoe ze zo goed mogelijk een antwoord kan bieden op de hulpvraag die het kind/de context stelt. Daarnaast is Nathalie ook docente in de opleiding bachelor in de ergotherapie in Vives en praktijklector binnen het postgraduaat psychomotoriek in UGent. Samen met Selket Willems bracht ze via SIG een pakket uit om heel concreet met het kind en zijn context rond zelfredzaamheid te werken. Het heet: 'Ik, ik wil het zelf kunnen.'

Wanneer?

Maandag 11/12/2023 van 9.00 uur tot 16.15 uur

Waar?

Kostprijs

Early bird tarief

• Stageplaatsen € 125
  • Standaard €145

Kostprijs vanaf 11/11/23

• Stageplaatsen €145
  • Standaard € 165
  • Studententarief (geen early bird mogelijk): €85

Prijzen zijn inclusief lunch, drank, syllabus.

Kmo-portefeuille

Voor deze bijscholing is de aanvraag tot erkenning bij de kmo-portefeuille momenteel lopende. Indien de aanvraag goedgekeurd wordt, kan je als ondernemer via de kmo-portefeuille een subsidie aanvragen. Kies bij je aanvraag Arteveldehogeschool (erkenningsnummer DV.O101978) als dienstverlener en thema ‘beroepsspecifieke competenties’.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?