Opleidingsinformatie

Je kan hier niet meer voor inschrijven omdat de bijscholing afgelopen of begonnen is. Ben je geïnteresseerd in de volgende data? Laat hier je emailadres achter, en we mailen jou wanneer het duidelijk is.

In deze bijscholing krijg je concrete instrumenten en kaders aangeboden om als hulpverlener/sociaal werker doelgericht en kwaliteitsvol aan de slag gaan met je hulpvragers/cliënten in langlopende hulpverleningstrajecten, zowel bij de aanvang als tijdens het volledige hulpverleningstraject?

Inhoud

Heel wat hulpverleners ervaren in begeleidings- of hulpverleningstrajecten dat het na verloop van tijd niet altijd zo evident is om gericht en kwaliteitsvol procesmatig te blijven werken. Het blijft belangrijk regelmatig volgende vragen te stellen: heb ik wel de juiste informatie over deze hulpvrager en diens context?; werk ik vanuit een bepaalde hypothese aan deze hulpvraag?; kijkt de hulpvrager hier ook zo naar?; welke (realistische) doelen willen we realiseren - op korte en/of lange termijn?; ziet de cliënt en diens context dit ook (nog altijd) zo?; welke gesprekstechnieken, vaardigheden en houdingen zet ik hiertoe als hulpverlener gericht in?;…

In deze driedaagse bijscholing komen hiertoe volgende inhouden aan bod:

• Gericht exploreren in intakegesprekken én tijdens hulpverleningstrajecten
  • Aandacht voor de verschillende actoren en hun impact op een hulpverleningsproces (hulpvrager en context, verwijzer, jij als hulpverlener vanuit een professionele organisatie, de maatschappelijke context)
  • Werken met hypothese/diagnoses m.b.t. de hulpvraag: helpende kaders en instrumenten
  • Bepalen van hulpverleningsdoelen met de cliënt
  • Inzetten van specifieke vaardigheden/technieken als hulpverlener i.f.v. de hulpverleningsdoelen
  • Werkvormen, hulpmiddelen, instrumenten of invalshoeken i.f.v. kwaliteitsvol procesmatig hulpverlenen

Deze vorming vertrekt van het eclectische EDDA–model (Exploreren, Dialogisch Diagnosticeren en Actie) dat uitgebreid in het bijhorende handboek wordt toegelicht.

Doelgroep

• Startende sociaal werkers/hulpverleners werkzaam in een hulpverlenende setting waarin procesmatige hulpverlening aan de orde is
  • Ervaren sociaal werkers/hulpverleners die hun professioneel handelen een boost willen geven

Lesgevers

Saskia Saelens is bachelor sociaal werk, lector/onderzoeker aan de Arteveldehogeschool - Opleiding Sociaal werk en het Postgraduaat Rouw- en Verliesconsulent en is coauteur van het boek ‘Social Casework in de 21e eeuw’.

Methodiek en kwaliteitsvol handelen van sociaal werkers is een thema waar ze jarenlang reeds op verschillende manieren (stagebegeleiding, lesgeven, methodiekontwikkeling en onderzoek, intervisie, supervisie,…) mee bezig is. Als hulpverlener, coach en als vormingsmedewerker heeft ze werkervaring in de sector van de geestelijke gezondheidszorg, het algemeen ambulant welzijnswerk.

Extra info

Kostprijs is 460 euro, inclusief broodjes en handboek ‘Social Caseworkin de 21e eeuw’.

Indien je werkt met een bestelbon, gelieve je bestelbonnummer direct bij je inschrijving toe te voegen. Achteraf kunnen wij jouw inschrijving niet meer wijzigen, en het bestelbonnummer niet meer meegeven aan de financiële dienst.

Praktische info

• dinsdag 14 november 2023 00:00
  • dinsdag 21 november 2023 00:00
  • dinsdag 28 november 2023 00:00
Fysiek
Kostprijs
  • € 430,00
  • Deze opleiding komt in aanmerking voor betaling via opleidingscheques.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?