Alles over deze bijscholing

Inhoud

Tijdens deze cursus kunnen volgende thema's aan bod komen:

• Belang hoorzorg
  • Communicatietips
  • Herkennen van en doorverwijzen bij gehoorverlies
  • Praktische training onderhoud en manipuleren van hoortoestellen

Belang hoorzorg

Wanneer horen moeilijker gaat, heeft dit een impact op heel wat aspecten van het dagelijks functioneren. We staan even stil bij deze aspecten en leggen de link naar efficiëntere zorg.

Communicatietips

Soms kunnen we onze communicatie met slechthorende personen verbeteren door slechts kleine aanpassingen te doen. We leren jullie waarmee je rekening kan houden.

Herkennen van en doorverwijzen bij gehoorverlies

Als je bij iemand een gehoorverlies vermoedt, zijn er verschillende stappen die je kan nemen. We maken je wegwijs in de mogelijkheden.

Praktische training onderhoud en manipuleren van hoortoestellen

Hoe je een hoortoestel bij iemand insteekt, hoe je het dagelijkse onderhoud doet, hoe je het linker van het rechter hoortoestel kan onderscheiden, wat te doen als een hoortoestel niet (goed) werkt en zoveel meer ontdekken we door samen aan de slag te gaan.

Doelgroep

Zorgkundigen, verpleegkundigen, paramedici, artsen en mantelzorgers die in contact komen met volwassenen met gehoorverlies en die zich willen bekwamen in het communiceren met en ondersteunen van deze mensen.

Lesgevers

• Hilde Hanssens: docent binnen de opleiding audiologie.
    Met bagage als audioloog in een hoorcentrum begeleid ik studenten tijdens hun stage in de hoortoestelaanpassing. Daarnaast begeleid ik studenten die in woonzorgcentra op zoek gaan naar de noden bij zorgprofessionals in het omgaan met mensen met gehoorverlies in deze specifieke setting.
  • Lieve De Bruyne: docent binnen de opleiding audiologie.
    Als docent begeleid ik studenten tijdens praktijklessen en stages in de hoortoestelaanpassing. Als audioloog baat ik een zelfstandig hoorcentrum uit en kom op die manier bijna dagelijks in contact met de noden van personen met een slechthorendheid.
Dit is een leerrijk en uitgebreid opleidingsmoment met een aangename balans tussen het theoretische en het praktische aspect. De bijscholing is alle complimenten waardig en kan ik elk WZC ten sterkste aanraden.
Tine Quinart
WZC Sint-Augustinus

Wanneer?

Op aanvraag

Totale duur?

2 uren

of 3 uren incl. extra tijd voor de praktische training

Waar?

Op jouw locatie

Aantal deelnemers?

Tot 8 personen

Kostprijs?

Per offerte

Voor deze opleiding is het mogelijk om een aanvraag te doen voor een erkenning voor de KMO-portefeuille. Contacteer ons om deze aanvraag in te dienen. Indien deze goedgekeurd wordt en je werkt voor een kmo, dan kan je werkgever een subsidie aanvragen voor je opleiding uit de kmo-portefeuille van de Vlaamse overheid. Kies voor het thema “beroepsspecifieke competenties” bij je aanvraag.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?