Deze cursus organiseert Arteveldehogeschool in samenwerking met de School voor TGI. Hij draagt het keurmerk van het Ruth Cohn Instituut Internationaal.

Alles over deze bijscholing

Inhoud

Iedereen wordt geconfronteerd met mensen waarmee het moeilijker gaat om vlot te communiceren: een teamlid, een klant, een patiënt, een leidinggevende … We irriteren ons, voelen ons onvrij, hebben oordelen, schieten in verwijten of haken af. En toch … wat als deze mensen op ons pad zijn gekomen om ons iets te leren?

In deze cursus gaan we aan de slag met cases en leervragen van de deelnemers. We staan zowel stil bij onszelf en onze eigen reactiepatronen als bij onze mogelijkheden om meer vanuit persoonlijk leiderschap te (re-)ageren t.a.v. wat voor ons lastige mensen zijn. Het omgaan met storingen en obstakels op onze (leer-)weg maakt hier een wezenlijk onderdeel van uit.

We werken vanuit Themagecentreerde Interactie (TGI) en integreren de communicatietheorieën van Rogers en Rosenberg. We gebruiken de kernkwadranten van Daniel Ofman om te zien wat het 'schitterend gebrek' van de ander bij ons oproept en ons kan bijbrengen. We kijken vanuit Eigen Leiderschap naar onze innerlijke stemmetjes om te zien welk eigen gedrag soms een uitlokkende factor kan zijn in lastige interacties.

Doelen

• Beter omgaan met de heerlijk lastige mens in jezelf en in de ander.
  • Een duurzame visie en methode aanleren die houvast geeft bij het opnemen van je persoonlijk leiderschap in lastige situaties.
  • Het gedrag van de ander beter leren begrijpen binnen een systemisch kader; om er met meer zorg op te kunnen reageren en zo het eigen leiderschap van de ander te stimuleren.
  • Stilstaan bij de impact van het vier factorenmodel van TGI: je eigen IK en die van de ander(en), het WIJ, of de interacties in het team of de groep, Het HET of de zaken en taken waarvoor we samen aan het werk zijn (en de visie daar op), de Globe of de invloed van wat er rond ons gebeurt op de communicatie.
  • We leren storingen en obstakels op onze weg constructief aan te wenden als bron van leren en ontwikkelen.

Hoe?

Aan de hand van de thema’s, geformuleerd vanuit themagecentreerde interactie, wisselen theorie en praktijk elkaar voortdurend af. We gaan aan de slag met jullie diverse casussen, die het levend materiaal vormen om balancerend om te gaan met de Heerlijk Lastige Mensen rondom ons.

Doelgroep

• Werk je in de gezondheids-, sociale of publieke sector?
  • Ben je werkzaam als directeur, hoger kaderlid, stafmedewerker, projectleider, afdelingsleider, teamleider, basiswerker, staflid van een sectorkoepel of -steunpunt of externe advieswerker?
  • Heb jij als doel de samenwerking in je team(s) te stimuleren?

Dan behoor je tot de doelgroep van deze module.

Lesgevers

• Wim Stevens, gastdocent, TGI opleider verbonden aan de School voor TGI.
  • Bij grote groep samen met Katrien Boone, docent Arteveldehogeschool en verbonden aan de School voor TGI.

Over Wim Stevens

Wim Stevens werkt als zelfstandig team- en organisatiecoach in zowel bedrijven als de social profit. Na zijn studies Pedagogische Wetenschappen volgde hij diverse langlopende opleidingen in bemiddeling en conflict-coaching, groepsdynamica en leiderschap en het begeleiden van teams en organisaties.

Als internationaal erkende opleider in Themagecentreerde Interactie is hij verbonden aan de schoolvoortgi (www.schoolvoortgi.be) en vier-d organisatieontwikkeling (www.vier-d.nl). Hij is initiatiefnemer en inspirator van de vakgroep Living Learning Organisations met als missie teams en organisaties te begeleiden in hun zoektocht naar een cultuur gebaseerd op collectief leiderschap en gedeelde verantwoordelijkheid (www.livinglearningorganizations.com).

Wanneer?

Eerste reeks

• Donderdag 2 mei 2024 09:00-17:00
  • Vrijdag 3 mei 2024 09:00-17:00
  • Woensdag 5 juni 2024 09:00-17:00
  • Donderdag 6 juni 2024 09:00-17:00
  • Schrijf hier in

Tweede reeks

• Donderdag 17 oktober 2024 09:00-17:00
  • Vrijdag 18 oktober 2024 09:00-17:00
  • Donderdag 21 november 2024 09:00-17:00
  • Vrijdag 22 november 2024 09:00-17:00

Je kan nog niet inschrijven, mail ons bij interesse.

Kostprijs?

520 euro

Schrijf je nu in.

Erkend voor Vlaams Opleidingsverlof en Functiecomplement voor hoofdverpleegkundigen.

Als je voor een kmo werkt, kan je (werkgever) een subsidie aanvragen voor deze opleiding uit de kmo-portefeuille van de Vlaamse overheid. Kies voor het thema “personeelsmanagement” bij je aanvraag.

Vragen?

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?