Alles over deze bijscholing

Inhoud

Op deze studiedag gaan we dieper in op schouder -en nekproblematieken die het dagelijks handelen kunnen verstoren. We pluizen een behandeling uit die inwerkt op de oorzaak en het belang van de ergotherapeutische rol hierbij. Met focus op lange termijn doelstelling, kijken we hoe we invloed kunnen hebben op gedragsverandering en statiek. We gaan in kleine groep praktisch aan de slag.

In het kader van klinisch redeneren is het belangrijk om kennis te hebben van de relevante anatomische structuren en biomechanische principes van het schouder/nekcomplex, waarbij we ons baseren op de kinetische ketens volgens Todd S. Ellenbeckers. Dit stelt ons in staat om beweegpatronen en statiek te analyseren en te onderzoeken welke vaak voorkomen in de praktijk. Zo kunnen we achterhalen wat de oorzaak hiervan is en welke gevolgen deze met zich meebrengen.

Vervolgens kunnen we ons richten op de behandeling en gedragsverandering om iemand uit een ‘vastgeroest’ bewegingspatroon te halen en nieuwe patronen aan te leren. We bekijken welke voorwaarden we moeten creëren om een nieuw bewegingspatroon aan te leren. Om dit te realiseren, moeten we ook kijken naar toepassingen in het dagelijks leven, zoals ergonomie rond bureauwerk, smartphone en tabletgebruik, autorijden, sport en andere activiteiten. Door deze kennis te integreren in de praktijk, kunnen we betere zorg bieden aan onze patiënten.

• 09u00: Belangrijke anatomische structuren en kinetische ketens
  • 10u30: Koffiepauze
  • 10u45: Beweegpatronen en statiek
  • 12u15: Lunchpauze
  • 13u00: Behandeling en gedragsverandering
  • 14u30: Koffiepauze
  • 14u45: Toepassingen in dagelijks leven
  • 16u15: Einde

Ergotherapeuten werkzaam in fysieke revalidatie

Lesgevers

• Eline Dhondt is tewerkgesteld als deeltijds ergotherapeut in het AZ Maria Middelares te Gent, waar ze vooral actief is op het gebied van rugrevalidatie, sportrevalidatie en orthopedie. Daarnaast werkt ze als osteopaat in een praktijk te Deerlijk en nabij Gent.

Wanneer?

Dinsdag 30 april 2024

van 9u00 tot 16u15

Kostprijs?

• Early bird tarieven:
    • Stageplaatsen: 160euro
    • Standaard: 180 euro
  • Tarieven vanaf 30/03/24
    • Stageplaatsen: 180 euro
    • Standaard: 200 euro

(incl. Lunch, drank, syllabus)
Deze studiedag gaat door bij min 24 en max. 26 deelnemers

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?