Iets voor jou?

• Wil je graag in je werkcontext procesmatig begeleidingswerk verrichten?
  • Het probleemoplossend vermogen van je cliënt vergroten en zijn of haar krachten aanspreken?

In deze counselorsopleiding leer je vooral op basis van het contextueel en systemisch kader en ook andere kaders jezelf als instrument, als hefboom in te zetten om beweging bij de cliënt en zijn systeem te brengen.

Infodag 29 juni

Vragen stellen aan docenten en studenten? Een rondleiding volgen of een cursus inkijken? Kom naar de infodag op zaterdag 29 juni en ontdek de opleiding die écht bij jou past.

Brochure aanvragen?

Selecteer het academiejaar:

Waarom Contextuele en Systemische Counseling volgen aan Arteveldehogeschool?

Zowel het huidige hulpverleningslandschap als het politieke klimaat waarbinnen dit vorm krijgt, zijn sterk in beweging. Met dit postgraduaat willen wij tegemoet komen aan wat zowel professionals als hulpvragers hierin nodig hebben.

Heel wat maatschappelijke evoluties zorgen voor meer complexe en dringende hulpvragen. Denk bijvoorbeeld aan de migratieproblematiek, gezins- en relatievormen die complexer worden, toenemende prestatiedruk, ook bij jongeren, enzovoort. Mensen ervaren psychisch lijden, al dan niet versterkt of aan de basis liggend van andere moeilijkheden in hun leven.

Wat is het doel van counseling?

Als hulpverlener en begeleider kom je dan ook niet zelden in aanraking met een veelheid aan problemen. Dat wil echter niet zeggen dat er altijd een vraag of nood is aan een diepgaand, langdurig psychotherapeutisch proces. Juist daarom is er nood aan counselors die samen met de hulpvragers een weg kunnen zoeken in een breed scala aan moeilijkheden.

Wil dat zeggen dat counselors niet werken met mensen met een psychiatrische problematiek of pathologie? Toch wel, maar de diepgaande en langdurige behandeling van zulke problematieken zijn op zich niet het doel van counseling.

Wat willen we dan wel bereiken? Dat je als contextueel systemische counselor procesmatig begeleidingswerk kunt verrichten, dat je het probleemoplossend vermogen van de hulpvrager vergroot en zijn of haar krachten aanspreekt.

Als counselor is het aan jou om op basis van de aangereikte kaders jezelf als instrument in te zetten om beweging bij de cliënt en zijn systeem op gang te brengen. Hierbij maak je ook gebruik van hypothesen die je naar het hulpverleningsproces vertaalt.

Counseling versus psychotherapie

Counseling en psychotherapie hebben raakvlakken. Counseling werkt op de brede lijn van de psychosociale hulpverlening. Psychotherapie werkt in de diepte en gaat in op de diepere lagen van dit waar de cliënt in zijn leven op vastloopt. Counseling situeert zich op het snijpunt van deze twee assen, op die terreinen waar de cliënt psychosociaal in vastloopt.

Hiertoe maakt de counselor gebruik van kaders, attitudes en vaardigheden uit de psychotherapie, maar evenzeer uit andere domeinen.

In dit postgraduaat focussen we specifiek op counseling om verstoorde evenwichten te herstellen en meer vertrouwen te vinden in relaties. Je gaat daartoe in dialoog met de hulpvrager(s). We gaan ervan uit dat als het psychisch welbevinden verbetert, dat de hulpvrager ook beter in staat is om andere problematische situaties aan te pakken. We besteden hier bijzondere aandacht aan de hulpverleningsrelatie als werkinstrument bij uitstek.

toegepaste-psychologie-arteveldehogeschool

Alles over de opleiding Contextuele en Systemische Counseling

Vragen over deze opleiding?