STEM integreren in leerlijnen

Maatschappelijke en sociaal-economische evoluties vragen naar een hertekening van de leerlijnen over doelstellingen die kinderen moeten bereiken (peilingen, TIMMS, rapport SERV). In dit pilootproject willen we dan ook verderbouwen op de inspanningen om deze binnen het verhaal van STEM verder te versterken.

Digitaal STEM-onderwijs

STEM-onderwijs gaat over het oplossen van problemen binnen betekenisvolle contexten en dit door middel van het geïntegreerd aanwenden van kennis, vaardigheden en attitudes uit de verschillende STEM-disciplines. Hierbij staan in het basisonderwijs processen van onderzoeken, ontwerpen, optimaliseren, kritisch denken, analyseren en samenwerken centraal. Vooral in het basisonderwijs wordt hiervoor vertrokken vanuit levensechte situaties en gaat het in essentie over het bouwen aan een STEM-geletterdheid (Departement Onderwijs & Vorming, 2015).

Om deze geletterdheid uit te bouwen kan de integratie van digitale onderwijsvormen nieuwe kansen aanreiken om de essentiële basisdoelen te realiseren en daarenboven in de breedte en diepte te differentiëren.

Curriculummodule voor digitaal STEM-onderwijs

Het doel van het project is dus in de eerste plaats het versterken van de lerarenopleiding en dit op vlak van het efficiënt toepassen van een digitale didactiek binnen STEM in functie van het creëren van een krachtige leeromgeving binnen de diverse klas.

Dit zal resulteren in het ontwikkelen van een online beschikbare curriculummodule voor de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs omtrent dit thema en het verder professionaliseren van het werkveld omtrent duurzame STEM-implementatie.

Partners

Er zijn 3 scholen betrokken als structurele partner binnen het project. Dit zijn scholen die zich voor wat betreft STEM-implementatie verder willen professionaliseren.

Daarnaast krijgt dit project vorm in samenwerking met onze partners Vives hogeschool, Universiteit Gent, Eeckhout Academy en Artevelde Academy.

STEM-onderwijs digitaal verrijken

Ontdek op onze website een didactisch kijkkader, geschikte praktijkvoorbeelden en een curriculummodule voor student-leraren in de lerarenopleiding, waarbij de rol van de leraar centraal staat.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.