Arteveldehogeschool werkt op onderzoek binnen de themalijn: de leraar en de school als organisatie. Huidig onderzoek focust op ‘leraren en schoolteams die leren van professionals buiten de eigen werkcontext door doelgericht samen te werken rond een gedeelde leervraag’. Collectief leren is hierbij van cruciaal belang. De onderzoeksdoelstelling is het beter begrijpen van beweegredenen, randvoorwaarden en uitkomsten van dergelijke samenwerking op niveau van leerlingen, leerkrachten(team) en school en hoe deze zich verhouden tot processen van schoolontwikkeling. Deze inzichten dragen bij tot de ontwikkeling van een wetenschappelijk onderbouwde visie op professionalisering van leraren, via samenwerking met andere (onderwijs)professionals.

Het Steunpunt Onderwijsonderzoek (SONO) is door de Vlaamse Regering erkend als Steunpunt voor Beleidsrelevant Onderzoek voor de periode 2016-2020. SONO is een samenwerkingsverband van Universiteit Gent, KU Leuven, Universiteit Antwerpen, VUB en Arteveldehogeschool.

Interactieve oefeningen

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Literatuurstudie

Collectief leren via samenwerkingsverbanden met externe professionals.

pdf 3

Eindrapport

Collectief leren via samenwerking met externe (onderwijs)professionals.

pdf 6

Reflectietool

Methodiek voor het opmaken van een netwerkkaart en het voeren van verdiepende gesprekken rond collectief leren.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.