Digitale innovatieprojecten ondervertegenwoordigd bij kmo's

De digitale revolutie zet zich al jaren onverminderd voort en is door het coronavirus nog in snelheid toegenomen. Organisaties kunnen continu verbeteren door digitale technologie te omarmen en innovatie te implementeren. Zo wordt er meerwaarde gecreëerd voor de klanten en medewerkers. Nieuwe technologieën bieden nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf, zowel op een heel concreet als fundamenteel niveau. Toch is digitaal voor veel bedrijven nog niet het nieuwe normaal.

Kmo’s zorgen voor zo’n 70 % van de tewerkstelling in de Belgische private sector, blijkt uit onderzoek van Agoria. Qua digitale innovatieprojecten zijn ze echter ondervertegenwoordigd als je ze vergelijkt met grote ondernemingen en digitale start-ups. Idea Consult stelt dat kmo’s vaak niet weten waar te beginnen. Er wordt ook nauwelijks stilgestaan bij de manier waarop organisaties zich kunnen organiseren om futureproof te zijn, ook met betrekking tot het menselijk kapitaal binnen hun onderneming. Nochtans is het net dat menselijk kapitaal dat uniek is voor elke organisatie, waardoor het een belangrijke bron is om competitief voordeel te realiseren[ii].

Begeleidingstraject digitale transformatie kmo's

De beste fundering voor digitalisering bestaat uit twee elementen: data en mensen. Beide vormen het DNA of de basisstructuur van een digitale organisatie.

Howest, Arteveldehogeschool en Agoria zullen werken aan een geïntegreerd begeleidingstraject dat:

  • van bij de start de impact op de mensen benoemt en ondersteunt;
  • in combinatie met een in company data & change training.

Samen leren we werknemers en het management om te gaan met data en tegelijkertijd nemen we hun vragen, angsten en onzekerheden mee door het menselijk aspect van de transitie te belichten.

Het resultaat van dit begeleidingstraject zal leiden tot een datagedreven en wendbare organisatie en datageletterde en verandervaardige werknemers. Dit legt de basis voor verdere digitale transformatieprojecten (en in het bijzonder artificiële intelligentie) in de kmo.

Proces ontwerp begeleidingstraject

  1. Ontwikkelen begeleidingstraject.
  2. Uittesten begeleidingstraject bij minstens 3 kmo’s gedurende de komende 2 jaar (2021-2022). De kmo’s worden geselecteerd in het kader van de AI Discovery Sessies. Na de AI Discovery Sessie kan de goesting om de business case te realiseren verder geconcretiseerd worden met een DNAi-begeleidingstraject.
  3. Bijsturen begeleidingstraject.
  4. Opleveren draaiboek met een gevalideerd begeleidingstraject dat kmo’s kunnen inzetten die hun datamaturiteit en verandervaardigheid willen versterken om uiteindelijk datagedreven digitale technologieën te omarmen en innovatie te implementeren

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.