Audience metrics in journalistiek: geen kinderspel!

Communicatie, Media en Design

Audience metrics zorgen voor twijfels en vragen op nieuwsredacties. Met een spel wil het onderzoeksproject ‘Mee met journalistieke metrics’ een antwoord formuleren op de vragen van journalisten en co. Onderzoeker en docent Tomas Ooms over de zin en onzin van serious games.

tim-foster-y6uilkrSyMs-unsplash-1080x675.jpg

“We moeten leren omgaan met en rekening houden met allerlei data en dashboards waarin je evoluties ziet”, dixit Roularta-data transformation officer Marc Bongers in het Insight Magazine van het Belgische mediabedrijf Roularta.

En de man heeft gelijk.

Pageviews, time on page, conversies en co: doorheen de jaren hebben allerlei analytics-systemen, audience metrics en key performance indicators (KPI’s) zich een weg gebaand naar nieuwsredacties allerhande en allerlande. Zo willen die onder meer het publiek en diens nieuwsnoden doorgronden.

Dit is allang geen breaking news meer. Al in 2016 heeft het Britse Reuters Institute for the Study of Journalism deze trend vastgesteld. Het onderzoeksinstituut heeft destijds ontdekt dat nieuwsredacties zoals die van The Guardian en Financial Times in het Verenigd Koninkrijk met audience metrics aan de slag zijn gegaan. Meer zelfs, journalisten die de intrede van zulke data aanvankelijk argwanend in de gaten hielden, bleken steeds vaker te informeren naar de manier waarop lezers aan de slag gingen met journalistiek werk, klinkt het. Kortom, rekening houden met data en dashboards is al jaren schering en inslag in de journalistiek.

Datagedreven journalistiek: bron van kritiek en onzekerheid

Met dank aan het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO) ‘Mee met Journalistieke Metrics!’ hebben mijn collega-onderzoekers en ik dat ook vastgesteld in diepte-interviews met hoofdredacteurs, data-analisten, journalisten en andere redactionele of journalistieke medewerkers in Vlaanderen. Een voorbeeld? “Op iedere redactie zal je televisieschermen met online lezersdata terugvinden”, aldus één van de interviewees. De analytics-systemen zijn inmiddels geïnstalleerd. En de data? Die wordt volop geanalyseerd.

Alleen blijken veel nieuwsredacties manieren te zoeken om zulke data in hun werkwijze te incorporeren – zonder het DNA van het nieuwsmedium te schenden of het journalistieke buikgevoel te schofferen.

“Datageletterdheid is belangrijk”
interviewee uit het PWO-project ‘Mee met Journalistieke Metrics

Alleen leidt die zoektocht tot argwaan en kritische vragen bij journalisten wiens werk (redactionele) datateams onder de loep nemen. Zo weten sommige redacteurs niet of slechte cijfers je evaluatie beïnvloeden. En dat kan voor grote onzekerheid zorgen, aldus een interviewee.

Tegelijkertijd vrezen anderen dat zulke lezersdata ervoor zorgen dat de journalistiek vervelt tot een clickbait-machine die louter sensationele prullaria de wereld in spuit. Voor zulke bekommernissen moeten redactionele leidinggevenden voldoende aandacht hebben.

Datageletterdheid als oplossing?

Kennis. Uit verschillende gesprekken bleek dat een gebrek aan kennis over en begrip van audience metrics een struikelblok vormen. “Datageletterdheid is belangrijk, omdat je zulke cijfers dan in een context kan plaatsen”, aldus de ene interviewee. “Alvorens je in de data kan duiken, moet je de werking van die digitale wereld begrijpen”, zegt een andere. Dat gebrek aan kennis wil dit onderzoeksproject de wereld uithelpen.

Enter serious play, oftewel ernstig spelen. Uit een heleboel brainstorms, co-creatiesessies en vergaderingen hebben we één oplossing gedestilleerd: een workshop voor het journalistieke werkveld waarbij we een spel inzetten om de kennis over audience metrics bij te spijkeren.

Vaak gebruiken bedrijven Lego om tijdens workshops aan serious play te doen