Het wordt voor bedrijven en organisaties een steeds grotere uitdaging om personeel te vinden. Dat heeft een grote impact op ons allemaal: in woonzorgcentra worden afdelingen gesloten, in de horeca worden de uren aangepast, in de winkel raken de rekken minder snel gevuld.
Vandaag hebben we dan ook echt alle talenten nodig.
Daardoor zijn meer en meer werkgevers bereid om samen met de (nieuwe) medewerkers te ontwikkelen en te groeien. Ik zie elke dag werkgevers die kansen geven aan personen met een arbeidsbeperking. Tegelijk is een grote groep mensen met een arbeidsbeperking vragende partij om mee te draaien op de arbeidsmarkt en zo deze tekorten in te vullen. En wij kunnen die match maken!
Veel werkgevers denken dat ze geen geschikt werk hebben voor mensen met een arbeidsbeperking. Maar als deskundigen van Team TOM (tewerkstellingsondersteunende maatregel) weten we dat er heel veel mogelijk is, als een werkgever over de juiste tools beschikt om de mismatch weg te werken. Een BTOM of ‘bijzondere tewerkstellingsondersteunende maatregel’ is zo’n tool.
Met een BTOM kan een werkgever rekening houden met mogelijke extra behoeften bij de (kandidaat-)medewerkers. Zo kunnen zij ervoor zorgen dat de talenten van deze werknemers ten volle tot uiting komen. Ik denk hierbij spontaan aan onthaalbediende Ann, die haar werk met veel beroepsfierheid uitvoert, nu haar werkplek rolstoeltoegankelijk is gemaakt. Of aan Karel die MS heeft, en dankzij voldoende rustpauzes zijn job als schrijnwerker met veel passie kan blijven doen.
Toch merk ik dat de BTOM’s vaak onbekend en onbemind zijn. Onbekend bij werkgevers, en net daar zit een grote rol voor alle clusterteams. Spread the word! Onbemind, vaak door de misvatting dat de aanvraagprocedure lang en ingewikkeld is. Maar dankzij de nieuwe handleiding is het nu een fluitje van een cent. En wij van TEAM TOM helpen je ook graag verder.
Ik ben ervan overtuigd dat een BTOM voor heel wat klanten een gouden ticket voor duurzaam werk betekent. Geef jij je klant ook die kans?
Lees ook
5 digitale marketeers om te volgen voor de laatste trends
In de snel veranderende wereld van digitale marketing is bijblijven essentieel. Het volgen van toonaangevende experts is een van de beste manieren om dat te doen. Dit zijn 5 experten die onze docenten zelf volgen en aanraden.
Vergeet apps en tools: storytelling maakt of kraakt je content
‘Shit, Tiktok is hot & happening, dus wij zullen dat ook wel moeten doen, toch? En wat met AI? Al die tools, we zullen daar wel mee aan de slag moeten, maar hoe? HELP!’
Het ontwikkelen van een in full colour 3D geprint prototype aan de hand van 3D-modelling en UV-mapping
Lees hoe we prototypes ontwikkelen zonder fysiek object: van 3D-modellering tot realistische kleuren en texturen. Ontdek het in onze blog!
Klinisch leiderschap: ‘Nice to have’ of pure noodzaak?
Door de hervorming van de klinische ladder en de veranderende verantwoordelijkheden binnen verschillende functieprofielen, zijn leiderschapsvaardigheden bij zorgverleners van groot belang. Maar wat maakt klinisch leiderschap zo essentieel? En welke eigenschappen hebben zorgverleners nodig om de uitdagingen van het zorglandschap het hoofd te bieden?