Ken jij een goede praktijk over e-inclusie?

• Heb je weet van een initiatief waar mensen met een beperking terecht kunnen met hun digitale vragen?
  • Ken jij een goeie opleiding rond digitale vaardigheden voor mensen met een beperking?

• Weet je welke organisatie een eigen project of initiatief heeft rond digitalisering voor deze doelgroep?
  • Zet jouw organisatie in op digitale inclusie voor mensen met een beperking?

Bezorg ons je voorbeeld en we houden je op de hoogte van deze inventaris en onze onderzoeksresulaten.

Digitale inclusie van mensen met een beperking

Vele mensen met een beperking ervaren drempels om deel te nemen aan de digitale samenleving en missen aangepaste ondersteuning om digitale toepassingen veilig te gebruiken.

Er rijzen tal van initiatieven om hiermee aan de slag te gaan en in te zetten op e-inclusie voor de algemene bevolking.

Dit toont onder andere de oprichting van de digibanken waarmee de Vlaamse overheid sterk inzet op dit thema.

We onderzoeken in dit project welk e-inclusieaanbod er is voor mensen met een beperking en hoe de digibanken ook toegankelijk (kunnen) zijn voor deze doelgroep.

Kwaliteitscriteria digitaal dagbestedingsplatform

Voor sommige mensen is deelnemen aan fysieke dagbesteding moeilijk. We onderzoeken hoe online activiteiten op maat van mensen met een verstandelijke beperking kunnen ingebed kunnen worden op een digitaal platform.

Verwachte resultaten

Tegen augustus 2024 willen we ...

• een kader ontwerpen voor het vormgeven van een digitaal dagbestedingsplatform voor personen met een beperking en voor de activiteiten die erop geplaatst worden.
  • een instrument aanleveren om een organisatie-eigen visie op een digitaal dagbestedings- of vrijetijdsaanbod te concretiseren waarbij de bevordering van sociale inclusie centraal staat.
  • do’s en don’ts formuleren om in cocreatie met de doelgroep een aanbod voor zo’n digitaal dagbestedingsplatform te ontwikkelen.
  • do’ en don’ts formuleren voor het duurzaam realiseren van een digibank met focus op personen met een beperking.

Hoe gaan we te werk?

• We voeren desk research uit, verzamelen e-inclusiepraktijken en nemen het aanbod en bereik van mensen met een beperking bij de huidige digibanken onder de loep.
  • We screenen het bestaande digitale dagbestedingsaanbod.
  • We vertalen kwaliteitskaders van het online aanbod in welzijnswerk naar deze concrete setting en doelgroep.

Presentaties inspiratiedag 'inclusief digitaal actief'

Hieronder kan je alle presentaties van de inspiratiedag die op 22 februari plaatsvond, downloaden.

Keynote 'Inclusief digitaal actief: wat bedoel je?'

In de openingspresentatie bracht team Digi-act enkele tussentijdse bevindingen uit hun onderzoeksproject over e-inclusie en digitale dagbesteding.

Keynote 'Digitale dagbesteding: mogelijkheden en uitdagingen?' door InteraktContour

Gerlinde Venema (projectleider) en Idelet van Faassen (regiomanager) zijn betrokken bij het ontwikkelen en implementeren van digitale dagbesteding voor mensen met een hersenletsel bij InteraktContour (Nederland). Zij vertelden hoe digitale dagbesteding er vorm kreeg en welke mogelijkheden en uitdagingen ze daarbij zien.

Inspiratiesessie ‘Digi-hulp aan mensen met een beperking, hoe doe je dat?’

Wat maakt het aanbieden van digi-hulp aan mensen met een beperking anders? Hoe kom je tegemoet aan hun digitale vragen? Met welke, soms kleine, aanpassingen of aandachtspunten maak je je werking toegankelijker? Sofie Verbrugghe (vzw Kompas), Sarah Braeckman (vzw Licht en Liefde) van Digibank Plus en Charlotte Vanbleu (Arteveldehogeschool Team Digi-act) brachten inzichten en handvaten.

Inspiratiesessie ‘Samen digitale activiteiten maken: hoe doe je dat?’

Wim Duran , Arteveldehogeschool team Digi-act, ging in gesprek met Dirk Delbaere (vzw Voluit, Praatplaat) over het proces van idee tot uitwerking van een activiteit.

Inspiratiesessie ‘Proeven van digitaal aanbod via platform voor mensen met een beperking’

In deze sessie presenteerden we enkele websites en platformen waarop digitale activiteiten voor mensen met een beperking op verschillende manieren vorm krijgen.

Inspiratiesessie ‘Hoe samen visie vormen over digitale dagbesteding?’

In deze sessie focuste Philippe Bocklandt op het belang van visie en presenteerde hij een visie-instrument en het werken met cliëntreizen als hulpmiddel om samen visie rond digitale dagbesteding te ontwikkelen.

Inspiratiesessie ‘Hoe ga je met cliënten digitaal op stap? Wat praktijkverhalen ons leren.’

In deze sessie kwamen 3 praktijken aan bod. Janie De Splenter  en bewoner Sandra van De Nieuwe brug vertelden hoe ze cliënten digitaal mee op pad nemen. Je vindt hier ook de presentaties met de praktijk van Karen Van De Ginste (mediacoach vzw Sint-Lodewijk) en Lies Van Dierdonck (groep Ubuntu).

Slotbeschouwingen en oproep digidenkplaats

Moderator en gastvrouw Jana Verplancke rondde de inspiratiedag af met enkele vaststellingen en een oproep.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.

Programmaleider Expertiselijn Mens, Samenleving & Digitalisering: